💢 باغ رضوان

🔹 سیدمحسن محسنی گورستان مجاور وادی‌السلام در خیابان خاکفرج متن کتیبه: “حسب الاراده حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج سید کاظم آقا شریعتمداری مدظله بهمت حاج سید ابوالفضل زهرایی معمار قمی در سال ۱۳۴۰ بنیاد گردید” مرحوم زهرایی از معماران نامدار سنتی قم بودند. ‌ مقابر و سنگ‌نوشت‌های قبور این قبرستان مجموعه‌ای ارزشمند از اسناد اجتماعی […]

🔹 سیدمحسن محسنی

گورستان مجاور وادی‌السلام در خیابان خاکفرج

متن کتیبه:
“حسب الاراده حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج سید کاظم آقا شریعتمداری مدظله بهمت حاج سید ابوالفضل زهرایی معمار قمی در سال ۱۳۴۰ بنیاد گردید”
مرحوم زهرایی از معماران نامدار سنتی قم بودند. ‌
مقابر و سنگ‌نوشت‌های قبور این قبرستان مجموعه‌ای ارزشمند از اسناد اجتماعی و فرهنگی و تاریخی دوران معاصر محسوب می‌شوند.
ایکاش یکی از نهادهای مرتبط قمی همچون شهرها و استان‌های دیگر کشور متولی پژوهش برای این قبرستان و قبرستان‌های دیگر قم می‌شد. مانند کار جالبی که اخیرا در خصوص گورستان ظهیر الدوله تهران منتشر شده است.
قم در خصوص پژوهش‌های هویتی و تاریخی و بوم شناسی/ سرزمین‌شناسی با همه اهمیتی که دارد فاصله کهکشانی با شهرها و استان‌های دیگر دارد. علت این وضع را من نتوانسته‌ام تا کنون دریابم؟
حال که موسسات عمومی و دولتی قم در قیاس با استان‌های دیگر کاری انجام نمی‌دهند امید داریم حداقل مجمع ذخایر اسلامی که موسسه‌ای خصوصی است و سابقه این‌گونه کارها را دارد، این پژوهش‌ها را در دستور کار قرار دهد.