طرح جامع دریاچه نمک و حوض سلطان در سطح استانی و ملی برای تخصیص حق آبه و پخش سیلاب در حال انجام است.

💢 معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ خبرنگار ۱۹دی: طرح جامع دریاچه نمک و حوض سلطان در سطح استانی و ملی برای تخصیص حق آبه و پخش سیلاب در حال انجام است. @qom19dey تکمیلی: 🔹معصومه ابتکار در پاسخ به سوال خبرنگار ۱۹دی در مورد رسیدگی به وضعیت دریاچه نمک و حوض سلطان […]

💢 معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ خبرنگار ۱۹دی:
طرح جامع دریاچه نمک و حوض سلطان در سطح استانی و ملی برای تخصیص حق آبه و پخش سیلاب در حال انجام است.

@qom19dey

تکمیلی:

🔹معصومه ابتکار در پاسخ به سوال خبرنگار ۱۹دی در مورد رسیدگی به وضعیت دریاچه نمک و حوض سلطان قم گفت:

🔹بحث تغییر اقلیم، کاهش بارندگی، سد سازی و تصمیمات اشتباه در دولت گذشته موجب خشک شدن ۱۶ رودخانه ای شده است که به این دریاچه ها می ریختند و حوزه آبریز مهمی برای قم محسوب می شدند.

🔹از سال گذشته با وزارت نیرو در موضوع این دو دریاچه بررسی ها و مطالعات زیادی شده است که حق آبه آنها و پخش سیلاب برای این دو دریاچه صورت گیرد.

🔹در مورد دریاچه حوض سلطان، این کار تا حدودی انجام شده و شرایط بهتر شده اما در مورد دریاچه نمک مطالعات استانی و ملی در ستاد برنامه جامع احیای دریاچه نمک در حال انجام است.

🔹معاون رییس جمهور گفت: متاسفانه در سالهای قبل با فشارهای زیاد برای توسعه تهران و البرز، افزایش جمعیت را با سیاست های شهرسازی و گسترش صنایع در محدوده ۱۲۰ کیلومتری پایتخت داشتیم که خسارتهای زیادی را به کشور و از جمله استان قم وارد کرد.

🔹شهرکهای صنعتی، مسکن مهر، بارگذاری جمعیتی منابع آب های اطراف تهران را در مرکز تجمیع کرد که خشک شدن تمام دریاچه ها را در پی داشت.

🔹سیاستهای توسعه ناپایدار در دوره گذشته، باعث آسیب دیدن شهرهای مختلف و خصوصا مرکز کشور شد.

🔹وزارت نیرو از سال ۹۳ پذیرفته که حق آبه استانها و منابع زیست محیطی در معرض خطر و بحرانی را تخصیص دهد و این موضوع با دستور وزیر به استانها ابلاغ شده است.

💢 ابتکار: با واحدهای آلاینده ذوب سرب در قم برخورد می کنیم

🔹ابتکار در پاسخ سوال دیگر خبرنگار ۱۹دی در موضوع صنایع آلاینده محدوده شهرها و کارخانجات ذوب سرب نیز گفت:

🔹ساماندهی صنایع آلاینده در قم از برنامه های ما بوده که بدلیل شرایط خاصی که در قم بود موضوع را بطور جدی پیگیری کردیم و این کار ادامه دار است و با واحدهای آلاینده طبق مقررات برخورد می کنیم.

🔹متاسفانه فعالیت های بسیار بدی در قم انجام شده بود و به شکل گسترده ای کارخانجات ذوب سرب باطریهای فرسوده ایجاد شده بود که با آنها برخوردهایی شد اما هنوز کار ما تمام نشده است. چرا که تعدادی واحدهای غیرمجاز نیز همچنان فعال اند که طبق قانون باید با آنها برخورد شود.

🔹کارخانجات گچ و آجرپزی را نیز برای تبدیل سوخت آنها به گاز در دستور کار داشتیم که موفق بودیم و برای شهر مقدس قم و واحدهای مسکونی آن حتمن هرکاری از دستمان بر بیاید انجام خواهید تا محیط زیست سالمی داشته باشند.