💢 نامه قم فصل‌نامه فرهنگی – پژوهشی

سال نهم – بهار و تابستان ۱۳۸۶ شماره ۳۱ – ۳۲ نامه قم فصل‌نامه‌ای بود که حدود دو دهه با فراز و نشیب بردست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم منتشر می‌شد. مقالات و مطالب آن از نظر سطح یکسان نبود، اما در قحط بازار نشریات مربوط به قم‌شناسی، بسیار مغتنم بود و یکی […]

سال نهم – بهار و تابستان ۱۳۸۶ شماره ۳۱ – ۳۲
نامه قم فصل‌نامه‌ای بود که حدود دو دهه با فراز و نشیب بردست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم منتشر می‌شد. مقالات و مطالب آن از نظر سطح یکسان نبود، اما در قحط بازار نشریات مربوط به قم‌شناسی، بسیار مغتنم بود و یکی از امیدهای ما انتشار دوباره آن است. امروز شماره بالا به دستم رسید. نویسندگان مطالب آن چنین است: سیدحسن قریشی، رضا آقا بابایی، خانم محمد پور با نظارتِ آقای مسیح علیپور.
این شماره اختصاص به فرهنگ عامه قم دارد و مقالات جالبی از جمله باورها و اعتقادات عامیانه مردم قم، طب سنتی، سفره‌های نذری مردم قم، خواستگاری، عروسی، غذاهای محلی قم و … در آن به چشم می‌خورد. در مجموع شماره بسیار ارزشمندی است. با این حال برخی نکات درباره ِآن گفتنی است. برای مثال در مقاله “همسر گزینی” با عنوان فرعی “آداب و رسوم مربوط به تشکیل خانواده” نویسنده می‌توانست از اصطلاحات عامیانه مردم قم مانند “شوور رفتن/ کردن / شوهر رفتن [به کار رفته در خلاصه التواریخ قمی] “برای زنان یا “زن گرفتن” برای مردان یا هردو در عنوان اصلی به جای عنوان رسمی و جدید “همسر گزینی” استفاده کند. یا در بند “سیسمونی” به جای این اصطلاح خارجی از اصطلاح مرسوم مردم قم “رخت بچه” استفاده کند.
با این وجود حیف و صد حیف که انتشارش متوقف مانده است و به‌حتم قم‌پژوهان و قم‌دوستان و ایران‌شناسان و علاقه‌مندان باید پیگری جدی کنند تا بار دیگر با سطح بالاتری منتشر شود.
متاسفانه نام صاحبان مقالات به تفکیک مشخص نیست.
سیدمحسن محسنی
۱۴۰۲/۱۲/۱۸