💢نقش مجدالملک براوستانی قمی در ساخت حرم ائمه (ع) بررسی شد

به گزارش خبرگزاری حوزه، در چهارصد وهشتادمین جلسه بنیاد قم‌پژوهی که با حضور اعضای این بنیاد در دانشگاه طلوع مهر برگزارشد، نقش «مجدالملک براوستانی قمی» در ساخت حرم ائمه علیهم السلام با ارائه احمد خامه یار مورد بررسی قرار گرفت. وی گفت: بیشتر اطلاعات ما از رجال و تاریخ قم مربوط به دوره‌های معاصر و […]

به گزارش خبرگزاری حوزه، در چهارصد وهشتادمین جلسه بنیاد قم‌پژوهی که با حضور اعضای این بنیاد در دانشگاه طلوع مهر برگزارشد، نقش «مجدالملک براوستانی قمی» در ساخت حرم ائمه علیهم السلام با ارائه احمد خامه یار مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت: بیشتر اطلاعات ما از رجال و تاریخ قم مربوط به دوره‌های معاصر و متأخر هست، خیلی از ما شاید شخصیت‌های معاصر را بشناسیم ولی شخصیت‌های دوره سلجوقی، ایلخانی و صفوی را کمتر بشناسیم. اما در دوره میانی شخصیت‌های برجسته و مفاخری داریم که لازم است آنها را بشناسیم و آثار آنها را بررسی کنیم.

خامه‌یار تصریح کرد: یکی از این شخصیت‌های بسیار مهم و تاثیرگذار در قرون میانی و به طور خاص دوره سلجوقی، مجدالملک براوستانی قمی است که شخصیتی بسیار تاثیرگذار بوده و نقش بسیار مهمی در ساخت زیارتگاه‌های شیعه در دوره‌های قدیم داشته است. در دوره صفویه و قاجار رجال مهمی داشتیم که نقش برجسته‌ای در عمران و آبادانی زیارتگاه ائمه داشتند اما در قرون میانی، مجدالمک براوستانی قمی نقش مهمی در ساخت حرم ائمه داشته است. نام اصلی وی شمس الدین ابوالفضل اسعدابن محمد ابن‌موسی بود که بعد از حضور در دربار سلجوقی لقب «مجدالملک» به وی اعطا شد.

این پژوهشگر با بیان اینکه براوستان به احتمال قوی همان حوالی تپه قلی‌درویش نزدیک جمکران باشد افزود: در دربار سلجوقی به جز مجدالملک افراد دیگری از خاندان وی بودند…

ادامه خبر را اینجا بخوانید:👇

نقش مجدالملک براوستانی قمی در ساخت حرم ائمه (ع) بررسی شد