💢 آیین «نخل‌گردانی» در روستای دستگرد قم قدمتی ۴۰۰ساله دارد

حوزه/جلسه ۴۷۵ بنیاد قم پژوهی با موضوع: «آیین‌های عزاداری و نخل‌گردانی در روستای دستگرد قم؛ از گذشته تا امروز» با حضور آقای مصطفی جعفرزاده و حاج اصغر جعفری در موسسه طلوع مهر قم برگزار شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مصطفی جعفرزاده، فرهنگیار واحد فرهنگ مردم مرکز تحقیقات صدا و سیما در ۴۷۵ امین نشست […]

حوزه/جلسه ۴۷۵ بنیاد قم پژوهی با موضوع: «آیین‌های عزاداری و نخل‌گردانی در روستای دستگرد قم؛ از گذشته تا امروز» با حضور آقای مصطفی جعفرزاده و حاج اصغر جعفری در موسسه طلوع مهر قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مصطفی جعفرزاده، فرهنگیار واحد فرهنگ مردم مرکز تحقیقات صدا و سیما در ۴۷۵ امین نشست بنیاد قم پژوهی قم گفت: آئین نخل‌گردانی یکی از سنت‌های قدیمی در عزای سالار شهیدان در «روستای دستگرد قم» است که قدمت ۴۰۰ساله دارد و با تحقیق‌های میدانی صورت گرفته قدمتش به دوران صفوییه باز می‌گردد.

وی افزود: آیین‌های عزاداری در روستای دستگرد قم از سال ۱۳۲۰ تا سال ۱۳۵۰تغییراتی داشته است. در گذشته آیین‌هایی مثل «کتل‌گردانی» به همراه «نخل‌گردانی» وجود داشت که با درگذشت پیرغلامان این رسم به فراموشی سپرده شد ولی آئین نخل‌گردانی همچنان در روز عاشورا در روستای دستگرد با شکوه خاص و پرشور برگزار می‌شود.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید:👇

آیین «نخل‌گردانی» در روستای دستگرد قم قدمتی ۴۰۰ساله دارد