💢 مظفرآباد مسیله قم

دشت مسیله قم با حدود ده هزار هکتار وسعت از مهم‌ترین دشت‌های قم در مسیر قم تهران از مسیر قدیم است. وجود آثار و بناهای تاریخی این دشت را بیشتر ممتاز کرده است. از جالب‌ترین بناها مظفرآباد مسیله است که قلعه مظفرآباد شاخص‌ترین بنای آن است. این قلعه متعلق به دوران قاجار که با شماره […]

دشت مسیله قم با حدود ده هزار هکتار وسعت از مهم‌ترین دشت‌های قم در مسیر قم تهران از مسیر قدیم است. وجود آثار و بناهای تاریخی این دشت را بیشتر ممتاز کرده است. از جالب‌ترین بناها مظفرآباد مسیله است که قلعه مظفرآباد شاخص‌ترین بنای آن است. این قلعه متعلق به دوران قاجار که با شماره ۱۱۰۹۷ به تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۸۳ ثبت ملی شده است. در تاریخ این بنا آورده شده شخصی به نام نظام‌الدین غفاری یا مهندس الممالک وقتی مسول احداث راه شوسه بین قم به تهران در زمان اتابک وزیر شد در کنار چهار قلعه دیگر در قمرود و ملک‌آباد و حوض‌سلطان بنا شد و کم کم چون اهل برزآباد کاشان بود خیلی از کاشی‌ها در این دوره به این دشت مهاجرت کردند که امروز اقوام کاشی اهل قمرود مشهور هستند. تاریخ شفاهی گواه بر این است تا تقریبا پنج دهه قبل سکونت‌گاه بعضی اقوام کلکو قم بوده اما عمق و گستردگی تخریب شاید نظر دیگری را طلب کند که کار کارشناسان حوزه تاریخ و میراث است.
چیزی که متوجه شدم بناهای کوتاه و کوچک هستند و کوچه ‌های منظم آن‌ها را به هم می‌رساند که گویا سکونت‌گاه افراد از طبقات پایین از نظر توانایی مالی بوده و نظم موجود معماری ما را به مهندس الممالک می‌رساند. چنانچه میل بازدید از محل را دارید اولین کوچه از روستای کوه سفید بهترین مسیر است که هنگام رسیدن به چند راهی در مسیر جاده خاکی نباید به چپ و راست فرمان را بپیچانید و مسیر مستقیم شما را با مظفرآباد خواهد رساند. تعداد بالای خانه‌های مخروبه نشان از جمعیت زمان خود دارد.

ابوالفضل شعبانی فرد (میرزا)
۱۴۰۳/۰۲/۳۰