🔸بررسی تاریخ شفاهی کوچه یزدی‌های قم در بنیاد قم پژوهی

۱۹دی: تاریخ شفاهی کوچه یزدی‌های بازار قم در جلسه ۴۷۷ بنیاد قم پژوهی با حضور حجت الاسلام والمسلمین ناصرالدین انصاری، آیت الله جزایری امام جماعت و جمعی از اهالی این محله و اعضای بنیاد قم پژوهی در مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر بررسی شد. حجت الاسلام انصاری قمی در این نشست گفت: «کوچه یزدی‌ها» در […]

۱۹دی: تاریخ شفاهی کوچه یزدی‌های بازار قم در جلسه ۴۷۷ بنیاد قم پژوهی با حضور حجت الاسلام والمسلمین ناصرالدین انصاری، آیت الله جزایری امام جماعت و جمعی از اهالی این محله و اعضای بنیاد قم پژوهی در مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر بررسی شد.

حجت الاسلام انصاری قمی در این نشست گفت: «کوچه یزدی‌ها» در ابتدا به «کوچه فیروزه» معروف بود و در این کوچه حمامی هم وجود داشت که به حمام فیروزه معروف بود اما بعدها با تاسیس یک تکیه توسط شخصی یزدی، به کوچه یزدی‌ها معروف شد. آن شخص در محله تکیه ای برپا کرد که هنوز هم آثار خیمه‌های آن برجا است و همه اهالی دوست دارند این تکیه و محله به نام یزدی‌ها بماند.

وی بیان کرد: قدیمی‌ترین آثاری که در این محله وجود دارد خانه‌ای است با قدمت ۸۰ _ ۹۰ سال پیش. خانه‌های کهن دیگری در این کوچه و محله وجود دارد که البته قابل ترمیم است. تکیه یزدی‌ها یکی از تکایای قدیمی قم است، اما ساختمان فعلی آن مربوط به سال ۱۳۸۸ قمری است که سرپرستی آن به عهده مرحوم حاج یدالله علیشاهی بود. قبل از وی پدرشان مرحوم پهلوان حاج میرزا عبدالحسین علیشاهی( قفوندار) سرپرست هیئت تکیه یزدی‌ها را برعهده داشت.

حجت الاسلام انصاری با بیان اینکه در محله یزدی‌ها علمای فراوانی زندگی می‌کردند و محل رفت و آمد رجال سیاسی هم بود افزود:

ادامه خبر را اینجا بخوانید:👇

بررسی تاریخ شفاهی کوچه یزدی‌های قم در بنیاد قم پژوهی