🔸حقابه‌های زیست‌محیطی قم باید احیا شود

۱۹دی: استاد تمام دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه خوارزمی با تاکید بر لزوم تأمین حقابه‌های زیست محیطی قم، گفت: درصورت عدم تأمین حقابه‌های و افزایش دما و خشکی دریاچه نمک قم، احتمال دارد قم و بخشی از استان‌های همجوار با چالش طوفان‌ها و باران‌های نمکی مواجه شوند. محمد سلیقه در نشست ۴۷۶ بنیاد قم‌پژوهی که با […]

۱۹دی: استاد تمام دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه خوارزمی با تاکید بر لزوم تأمین حقابه‌های زیست محیطی قم، گفت: درصورت عدم تأمین حقابه‌های و افزایش دما و خشکی دریاچه نمک قم، احتمال دارد قم و بخشی از استان‌های همجوار با چالش طوفان‌ها و باران‌های نمکی مواجه شوند.

محمد سلیقه در نشست ۴۷۶ بنیاد قم‌پژوهی که با موضوع «پایش اقلیمی پدیده گردوغبار در قم» با حضور جمعی از اعضای این بنیاد در موسسه آموزش عالی طلوع مهر برگزار شد، گفت: طبق معاهدات، سهم آب دریاچه نمک ۱۵۴ میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده ولی عملاً ما شاهد هستیم تاکنون که بیش از ۵ میلیون متر مکعب محقق نشده است.

وی تصریح کرد: با توجه به قرار گرفتن قم در انتهای آبریز واحداث ۶۰سد بر روی رودخانه‌های شور، قره‌چای و رودخانه‌هایی که به این دریاچه می‌ریزند، از میزان ورود آب به دریاچه کاسته شده است در حالی که به جز سال ۱۳۹۸ که براثر سیل دریاچه نمک سیراب شد، طبق شواهد از سال ۱۳۶۳ به مرور از میزان آب ورودی دریاچه کاسته شده است.

ادامه خبر را اینجا بخوانید:👇

حقابه‌های زیست‌محیطی قم باید احیا شود