✅زلزله شدید در قم رخ نداده است/رعایت ضوابط ساخت‌وساز درحریم گسل‌ها

✅در جلسه بنیاد قم پژوهی مطرح شد؛ ✅زلزله شدید در قم رخ نداده است/رعایت ضوابط ساخت‌وساز درحریم گسل‌ها قم – یک استاد دانشگاه معتقد است تا کنون زلزله‌ها در قم متوسط یا ضعیف بوده‌اند و زلزله شدیدی در تاریخ قم رخ نداده است. به گزارش خبرنگار مهر، محمد سلیقه شامگاه سه‌شنبه در جلسه بنیاد قم‌پژوهی […]

✅در جلسه بنیاد قم پژوهی مطرح شد؛
✅زلزله شدید در قم رخ نداده است/رعایت ضوابط ساخت‌وساز درحریم گسل‌ها

قم – یک استاد دانشگاه معتقد است تا کنون زلزله‌ها در قم متوسط یا ضعیف بوده‌اند و زلزله شدیدی در تاریخ قم رخ نداده است.
به گزارش خبرنگار مهر، محمد سلیقه شامگاه سه‌شنبه در جلسه بنیاد قم‌پژوهی با اشاره به گسل‌هایی که شهر قم را احاطه می‌کنند، اظهار کرد: زلزله‌هایی که در قم رخ داده کوچک تا متوسط بوده و تا کنون زلزله بزرگی در قم گزارش نشده و این البته به این دلیل نیست که در آینده هم زلزله بزرگی نخواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه گسل‌هایی که در قم وجود دارند، نشانه وجود احتمال حادثه هستند، افزود: گسل قم زفره به طول ۲۲۰ کیلومتر یکی از این گسل‌ها است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه این گسل به سه تکه شمالی باختری میانی و جنوب خاوری تقسیم می‌شود، افزود: قم زفره یک گسل جنبده است و احتمال وقوع حرکت در آن هست.
وی ادامه داد: گسل بم جزو گسل‌هایی بود که جزو گسل‌های خاموش به حساب می‌آمد با این حال توانست آن حادثه را رقم بزند.
سلیقه با اشاره به اینکه آخرین رویداد زلزله قم در کهک در سال ۸۶ رخ داده اظهار کرد: در اصلاح زمین شناسی، قم یک چاله فرو افتاده است یعنی سه دسته گسل از سه طرف قم را در بر گرفته است.
به گفته وی، گسل البرز در شمال گسل شرقی و گسل جنوب دریاچه نمک از جمله گسل‌هایی است که شهر قم را احاطه کرده‌اند و در اطراف شهر هم گسل‌های خضر، قمرود، صرم، اقون و قیز قلعه وجود دارد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه شهرک قدس روی گسل خضر بنا شده است، ادامه داد: یکی از شاخه‌های گسل قم زفره هم در محدوده خیابان صفا شهر قرار دارد.

ایمن بودن شمال شهر قم از لحاظ زلزله
به گفته وی در شمال شهر قم تنها گسل البرز وجود دارد که ۱۰ کیلومتر با قم فاصله دارد.
آنطور که سلیقه می‌گوید، گسل خضر خطرناک‌ترین گسل است چرا که به شهر قم از همه بیشتر نزدیک است.
وی ادامه داد: گسل‌های قم در بررسی‌ها گسل‌های کم خطر تا متوسط ذکر شده‌اند اما نباید از خطری که ممکن است در اثر تجمع انرژی در این گسل‌ها وجود داشته باشد غفلت کرد.
این کارشناس زمین‌شناسی با اشاره به اینکه در دنیا برای ساخت و ساز در حریم گسل‌ها ضوابطی وجود دارد، افزود: در کشورهای پیشرفته در بخشی از شهرها که گسل‌ها وجود دارند، هیچ ساخت و سازی صورت نمی‌گیرد و تا فاصله‌ای هم بوستان‌های شهری شکل می‌گیرد تا در صورت بروز زلزله مخاطرات کمتر باشد.

لزوم ارائه آموزش‌های لازم به شهروندان
هادی خانی، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری هم در این جلسه به ارائه پایان‌نامه خود درباره ریسک‌پ‍ذیری زلزله در منطقه دو شهر قم پرداخت.
وی با اشاره به اینکه سکونت‌گاه‌های انسانی از نظر برخورد با بلایای طبیعی بسیار آسیب پذیر هستند، اظهار کرد: وقتی جمعیتی جایی زیاد باشد هر مخاطره طبیعی خطرناک‌تر خواهد بود.
این کارشناس حوزه برنامه‌ریزی شهری با اشاره به اینکه وضعیت نا به سامان سکونت گاه‌های شهری آسیب‌پذیری در برابر وقوع زلزله را تشدید می‌کند ادامه داد: ناپایدار بودن مصالح، وجود سکونتگاه‌های غیر رسمی و … موجب افزایش آسیب‌پذیری در برابر زلزله شده است.
وی مخاطرات در قم را به چهار دسته سیل، زمین لغزش، فرونشست و زلزله تقسیم کرد و گفت: طبق مطالعات هر ساله دو زلزله بین ۶ تا ۷ ریشتر و ۲۰ زلزله بین ۵ تا ۶ رشته در کشور اتفاق می‌افتد.
خانی با اشاره به اهمیت تاب‌آوری شهرها در برابر زلزله افزود: تاب آوری زمانی است که پس از یک بحران طول می‌کشد تا شهر به حالت اولیه خود بازگردد.
وی با بیان اینکه این برای ما خیلی مهم است که آسیب‌پذیری را در شهر کاهش داده و تاب آوری را ارتقا دهیم ابراز کرد: ممکن است در کشوری مانند ژاپن پس از یک زلزله شهر بتواند پس از یک ماه به حالت ابتدایی باز گردد اما این زمان در کشور ما ممکن است چندین سال باشد.
به گفته این کارشناس برنامه‌ریزی شهری هر چه جمعیت یک منطقه بیشتر باشد، تاب‌آوری کمتر می‌شود. همچنین تاب‌آوری به مسائل مانند ساختمان سنی و جنسی جمعیت و سطح تحصیلات هم وابستگی دارد.
وی با اشاره به اینکه هر قدر آموزش به شهروندان بیشتر باشد میزان آسیب پذیری کمتر خواهد بود تصریح کرد: امروزه نمی‌توانیم در مقابل حوادث بایستیم اما اگر بتوانیم از طریق رسانه‌ها به شهروندان آموزش دهیم آسیب پذیری کاهش پیدا خواهد کرد.