💢 کهنه‌مانده‌ها قبرستان نو

سنگ قبر حاج شیخ غلامرضا خوانساری صاحب کتاب مصباح الوارثین چون قبرستان نو در معرض تخریب است و چون گنجینه‌ای از سنگ قبرهای قدیمی دارد، واجب است از تک تک این سنگ قبرها با فوریت تصویربرداری حرفه‌ای بشود. بخشی از تاریخ فرهنگی ایران و قم در این قبرستان قرار دارد. از معدود قبرستان‌های ایران است […]

سنگ قبر حاج شیخ غلامرضا خوانساری
صاحب کتاب مصباح الوارثین

چون قبرستان نو در معرض تخریب است و چون گنجینه‌ای از سنگ قبرهای قدیمی دارد، واجب است از تک تک این سنگ قبرها با فوریت تصویربرداری حرفه‌ای بشود. بخشی از تاریخ فرهنگی ایران و قم در این قبرستان قرار دارد. از معدود قبرستان‌های ایران است که قبر بسیاری از مشاهیر ملی و کشوری را در خود دارد.
این تکلیف به نظر در وهله اول توجها به ذیل ماده ۵۵ قانون شهرداری به عهده بخش فرهنگی این دستگاه است. سایر نهادهای فرهنگی مستقر در قم و برخوردار از بودجه‌های دولتی از این تکلیف مستثنا نیستند. از دیگر علاقه‌مندان هم در صورت امکان درخواست تصویربرداری دارم. گورستان‌پژوهی فواید تاریخی و فرهنگی و اجتماعی دارد.

متن سنگ قبر
“هو الحی الذی لایموت
وفات مرحوم مغفور جنت مکان خلد آشیان عمده العلماء والفقها آقای حاج شیخ غلامرضا خونساری صاحب کتاب مصباح الوارثین متخلص به معلم ولد مرحوم ملا احمد رحمت الله علیه که در تاریخ دوازدهم شهر رمضان هزار و سیصد هفتاد و یک به رحمت ایزدی پیوست”

سیدمحسن محسنی
۱۴۰۳/۰۱/۲۳