مرکز اسناد آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)

مرکز اسناد آستانه در سال ۱۳۹۱ تأسیس شد. اهداف ۱. شناسایی و جمع آوری اسناد مرتبط با آستان مقدس ۲. ساماندهی و حفاظت از اسناد ۳. دیجیتال‌سازی اسناد به منظور سهولت دسترسی و ارائه خدمات به محققان و پژوهشگران فرآیند کاری ۱. شناسایی اسناد مرتبط با آستان ۲. انتقال اسناد ۳. گرد‌گیری و آفت‌زدایی اسناد […]

مرکز اسناد آستانه در سال ۱۳۹۱ تأسیس شد.
اهداف
۱. شناسایی و جمع آوری اسناد مرتبط با آستان مقدس
۲. ساماندهی و حفاظت از اسناد
۳. دیجیتال‌سازی اسناد به منظور سهولت دسترسی و ارائه خدمات به محققان و پژوهشگران

فرآیند کاری
۱. شناسایی اسناد مرتبط با آستان
۲. انتقال اسناد
۳. گرد‌گیری و آفت‌زدایی اسناد (برای آفت‌زدایی اسناد در کارتن‌های پلمپ شده به مرکز اسناد ملی در تهران ارسال می‌شود.)
۴. ارزیابی اسناد و شناسایی اوراق زاید و امحائی و اسنادی که نیاز به مرمت دارند.
۵. آرشیو اسناد بر اساس نوع اسناد (مکتوب، دیداری و شنیداری) و سال اسناد.
۶. فهرست‌نوسی اسناد (در بخش فهرست‌نویسی هم با توجه به نوع اسناد – سند مکتوب، عکس، فایل صوتی و یا تصویری – و کاربرگه‌هایی مربوطه، فهرست‌نویسی از اسناد و در حقیقت استخراج اطلاعات اسناد اعم از (عنوان، موضوع، سال، خط، دوره تولیتی، توصیفگرها یا کلیدواژه‌ها و … انجام می‌شود.
۷. ورود اطلاعات کاربرگه‌های اسناد در سامانه اسناد (تمامی اطلاعات کاربرگه‌های اسناد در سامانه جامع اسناد وارد می‌شود.)
۸. اسکن یا عکسبردای از اسناد و ایجاد آرشیو دیجیتال اسناد
۹.جستجو موضوعات مورد نظر در نرم افزار
تا کنون بیش از یک میلیون برگ اسناد مکتوب از منابع داخلی و چهار هزار برگ سند از منابع بیرون آستان (سازمان اسناد ملی، مجلس و …) شناسایی و جمع آوری شده و اطلاعات بیش از پانصد هزار برگ آن در قالب سی هزار عنوان فهرست‌نویسی و در سامانه جامع اسناد وارد شده است.
در بخش عکس یا اسناد دیداری حدود هشتاد هزار قطعه عکس جمع آوری، آرشیو و در قالب هفت هزار عنوان فهرست‌نویسی شده و اطلاعات ۳۵ هزار قطعه در قالب چهار هزار عنوان وارد سامانه جامع اسناد شده است
اسناد شنیداری: حدود هشت هزار نوار کاست قدیمی جمع آوری و تبدیل شده، در حال ساماندهی و فهرست‌نویسی است.
در بخش اسناد دیداری و شنیداری: شصت حلقه فیلم جمع‌آوری و آرشیو شده
در بخش تاریخ شفاهی: هشتاد ساعت مصاحبه با خادمان و مسئولان سابق آستان انجام شده که این کار ادامه دارد.
در بخش آرشیو کتاب و مجلات: جمع‌آوری آرشیو و فهرست‌نویسی نشریات پیام آستانه، فرهنگ کوثر، ستارگان حرم، کتاب های کنگره حضرت معصومه انجام شده است.
در بخش آرشیو نقشه: جمع آوری حدود دویست شیت نقشه و ساماندهی و فهرست‌نویسی آنها در حال انجام است.

قدیمی‌ترین سند
قدیمی‌ترین سندی که در مورد آستان مقدس تا کنون شناسایی شده و موجود است سندی هست مربوط به زمان حکومت قراقویونلوها که در این سند که مربوط به سال ۸۶۷ قمری یعنی چیزی حدود به ۵۷۲ سال پیش است. جهانشاه قره قویونلو حکم انتصاب سید نظام‌الدین احمد را به سمت متولی‌باشی آستانه مقدسه صادر می‌کند. همان‌طور که اجداد وی در زمان حکومت تیمور لنگ عهدار این سمت بوده‌اند.

قدیمی ترین عکس
قدیمی‌ترین عکس موجود هم عکسی است مربوط به سال ۱۲۷۵ق یعنی چیزی حدود ۱۶۰ سال پیش که عکاس ایتالیایی به نام لوئیجی پِژِه از حرم مطهر تهیه کرده است. در این عکس دکان‌ها، قبرستان، حمام آستانه، صحن عتیق و صحن اتابکی، ایوان آینه مشخص است.

محققان و پژوهشگران می توانند از طریق سایت مرکز اسناد، آستان مقدس فاطمی به آدرس asnad.amfm.ir به اطلاعات سی هزار عنوان سند مکتوب در موضوعات مختلف از جمله، وقفنامه‌ها، مصالحه نامه‌ها، احکام اداری، نامه‌ها و مکاتبات قدیمی، و اطلاعات چهار هزار عنوان عکس در موضوعاتی چون، اماکن حرم، مراسمات، افراد و شخصیت‌ها، معماری و … دست پیدا کرده و جهت دریافت تصاویر اسناد و عکس‌های مورد نظر درخواست مکتوب به مرکز ارسال نمایند.

#مرکز_اسناد_آستان_مقدس_قم
#فهرست_نویسی
#سند_شناسی
#آرشیو_عکس
•┈┈•••✾•🍃🌸🍃•✾•••┈┈•
☎️ تلفن: ۳۷۸۴۰۷۵۰ ۰۲۵ – داخلی: ۹۲۶_۹۲۱_۹۱۸

🌐 کانال و سایت رسمی مرکز اسناد:

صفحه اصلی


https://eitaa.com/asnad_astan_qom