آداب و رسوم زایمان در قم

محسن محسنی ۱٫ زن تازه زا را – که در اصطلاح قمی‌ها زیسمون/ziyasmun گفته می‌شود – نباید تنها گذاشت، حتی برای مدت کوتاهی؛ چون «تنهایی» می‌شود و عقیده دارند که اجنه(ازاونا/azuna) بالای سر زائو می‌آید. ۲٫ اگر ناف بچه دیرتر بیفتد عمرش بلندتر است. ۳٫ مادری که می‌خواهد طفلش را از شیر بگیرد، باید شیر […]

محسن محسنی

۱٫ زن تازه زا را – که در اصطلاح قمی‌ها زیسمون/ziyasmun گفته می‌شود – نباید تنها گذاشت، حتی برای مدت کوتاهی؛ چون «تنهایی» می‌شود و عقیده دارند که اجنه(ازاونا/azuna) بالای سر زائو می‌آید.
۲٫ اگر ناف بچه دیرتر بیفتد عمرش بلندتر است.
۳٫ مادری که می‌خواهد طفلش را از شیر بگیرد، باید شیر خود را به طرف خورشید بدوشد تا برای طفل بعدیش باقی بماند و خشک نشود. اگر به طرف دیوار بدوشد خشک می‌شود.
۴٫ برای آن‌که بچه صبور شود مادرش بر سر او مورد/murd می‌ریزد و به همین علت است که وقتی کسی شتابزده کاری می‌کند، می‌گویند:«مَگِه مادرت/ننه‌تnanat/ به سرت مورد نریخته!»
نقل از مرحوم حاجیه خانم معصومه دلشاد مادر بزرگ نگارنده(۱۳۰۳ش-۱۳۹۲)، ساکن در محله الوندیه/alvandiye و پس از ازدواج در محله میدان میر قم/meydun-mir. سپس مهاجرت به تهران در اوایل دهه ۴۰ و مدفون در بهشت زهرا.