آشنایی و معرفی “بیست و یکمین” تا “سی امین” اثر تاریخی قم دیگر کاروانسراهای قم

شهر قم از روزگاران پیشین، به دلیل قرار گرفتن در مسیر شاهراه های تجاری چون جاده ابریشم و راه‌های مواصلاتی در قرون و اعصار بعد، چون دوران سلجوقیان و صفویان، همواره مورد توجه کاروان‌های تجاری بوده و در این مسیر ده‌ها کاروانسرا بنا کرده‌اند. از میان این کاروانسراها، برخی به دلیل اهمیت جایگاه و معماری […]

شهر قم از روزگاران پیشین، به دلیل قرار گرفتن در مسیر شاهراه های تجاری چون جاده ابریشم و راه‌های مواصلاتی در قرون و اعصار بعد، چون دوران سلجوقیان و صفویان، همواره مورد توجه کاروان‌های تجاری بوده و در این مسیر ده‌ها کاروانسرا بنا کرده‌اند.

از میان این کاروانسراها، برخی به دلیل اهمیت جایگاه و معماری بنا چون دیر گجین و پاسنگان، سالم مانده و بارها مورد مرمت قرار گرفته‌اند و برخی تخریب شده‌اند؛ بگونه‌ای که یا قابل مرمت نیستند یا به دلیل بی‌مهری مسئولان استانی در حال تخریب کامل هستند.

در شماره‌های پیشین، ده نمونه از کاروانسراهای نوع اول معرفی شد و در این بخش تعدادی از کاروانسراها که از درجه اهمیت کم‌تری قرار گرفته و بدون مرمت رها شده و یا با مرمت جزئی چندان مورد توجه قرار نگرفته‌اند که بدین دلیل اطلاعات زیادی از آنان در دسترس نیست.

این کاروانسراها عبارت‌اند از:
– کاروانسرای الله قلی (تاج خاتون)
– کاروانسرای دلاک (خشتی و آجری)
– کاروانسرای باقرآباد
– کاروانسرای حوض سلطان
– کاروانسرای منظریه (داخل پادگان منظریه جاده قديم تهران)
– کاروانسرای عسگر‌آباد

در ادامه گزارشات به طور مختصر به معرفی
این کاروانسراها خواهیم پرداخت.

کانال قم گشت