بررسی جایگاه مردم قم در انقلاب مشروطیت

۱۴۰۰/۱۱/۲۳ “بررسی جایگاه مردم قم در انقلاب مشروطیت”، زهرا عابدینی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: سیدحسن قریشی کرین، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ۱۳۹۳. چکیده این پژوهش نگرشی است بر «جایگاه مردم قم در انقلاب مشروطیت» و سعی دارد علاوه بر تبیین تاریخچه قم در پیش از انقلاب مشروطه، […]

۱۴۰۰/۱۱/۲۳

“بررسی جایگاه مردم قم در انقلاب مشروطیت”، زهرا عابدینی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: سیدحسن قریشی کرین، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ۱۳۹۳.

چکیده
این پژوهش نگرشی است بر «جایگاه مردم قم در انقلاب مشروطیت» و سعی دارد علاوه بر تبیین تاریخچه قم در پیش از انقلاب مشروطه، نقش مردم قم و سیر تحول مشروطیت را در این شهر مورد بررسی قرار دهد. بررسی نقش علمای قم در پیروزی و روند انقلاب مشروطه، مشروطه طلبان و مشروعه خواهان در قم، بررسی وضعیت اجتماعی مردم، نقش طبقات و گروه‌ها در پیروزی و روند گسترش انقلاب، وضعیت اجتماعی و مذهبی مردم پس از پیروزی مشروطه تا جنگ جهانی اول از مهم‌ترین محورهای این پژوهش است. این رساله که با استفاده از شیوه کتابخانه‌ای و تحلیلی – توصیفی به بررسی و تبیین وضعیت اجتماعی قم و نقش مردم در نهضت مشروطه پرداخته و به این نتیجه مهم رسیده که نقش علما و مردم قم در مهاجرت کبری، صدور فرمان مشروطه، مبارزه با استبداد صغیر و نیز حوادث پس از آن تا جنگ جهانی اول، نقش فعال و قابل توجه و تأمل بوده است.
کلید واژه‌ها: قم، انقلاب مشروطه، علمای قم، مردم قم، وضعیت اجتماعی