بیت تاریخی آیت‌الله حاج سید فخرالدین سیدی

💠 بیت تاریخی آیت‌الله حاج سید فخرالدین سیدی ✍️ سیدمحسن محسنی دیروز به محل قدیم خودمان (کوچه نوِ باغ پنبه [مطابق تلفظ مرحوم حاج عمویم kuchenowve]) رفتم. می‌دانستم که بعد از درگذشت خانم سیدی (که در یادداشتی در کانال بنیاد قم‌پژوهی از او یاد کردم) این خانه را فروخته‌اند. آیت‌الله حاج سید فخرالدین سیدی که […]

💠 بیت تاریخی آیت‌الله حاج سید فخرالدین سیدی

✍️ سیدمحسن محسنی

دیروز به محل قدیم خودمان (کوچه نوِ باغ پنبه [مطابق تلفظ مرحوم حاج عمویم kuchenowve]) رفتم. می‌دانستم که بعد از درگذشت خانم سیدی (که در یادداشتی در کانال بنیاد قم‌پژوهی از او یاد کردم) این خانه را فروخته‌اند.
آیت‌الله حاج سید فخرالدین سیدی که به میرزایی هم شهرت داشت، از احفاد میرزا ابوطالب مجتهد قمی است که اخیر داماد میرزای قمی (هم عصر فتحعلی شاه) بوده است. در این بیت بیشتر کتاب‌های مرحوم میرزا و مرحوم میرزا ابوطالب نگهداری می‌شد. کتابخانه میرزا که بعدها به دامادش رسید از اعظم کتابخانه‌های خصوصی قم در دوره قاجار محسوب می‌شد. در فهارس نسخ خطی پراکندگی آن دیده می‌شود.
آقا بزرگ تهرانی در کتاب “هدیه الرازی الی الامام المجدّد الشیرازی” از حاج سید فخرالدین یاد کرده است. پدرم می‌گوید او را دیده بود و روایاتی از او ذکر می‌کند. بعد از فوت ایشان منزلش به فرزندش مرحوم آیت‌الله حاج سید حسن سیدی رسید که از علمای ایمانی و محبوب قم محسوب می‌شد و به خانواده ما و نگارنده نیز لطف داشتند و ما از ارادتمندان ایشان بودیم. چون بیت ایشان دقیقا مقابل خانه آباء و اجدادی ما و زادگاه نگارنده بود. آیت‌الله حاج سید حسن، امامت مسجد حاج آقا نقی رضوی در ابتدای باجک را به عهده داشتند. ایشان پیش‌تر امام جماعت مسجد کوچه نو بودند. در همین بیت بود که رهبر فقید انقلاب اسلامی بعد از پیروزی انقلاب به دیدن آیت‌الله حاج سیدحسن سیدی آمدند. عکس‌های این دیدار را مرحوم استاد سیدمهدی سیدی به نگارنده نشان دادند. دکتر سیدحسین مدرسی طباطبایی هم پیش از انقلاب برای دیدن کتابخانه به این خانه آمده بودند.
ایکاش تاریخ شفاهی این بیت گردآوری می‌شد.
۱۴۰۰/۱۰/۰۴
🌐http://www.qompajoohi.ir/
🆔 telegram.me/qompajoohi
🌐 instagram.com/qompajoohi