جاذبه گردشگری قم تالاب مُره

گزارش قمگردی / هفته بیست و یکم / شنبه ۲۸/۱/۹۵ تالاب مره (Hoz-e Morreh salt lake ) (کویر حوض مره) قمگردی ما از بازدید و معرفی آثار باستانی، به سراغ طبیعت¬گردی رفت . البته باز هم سراغ اثار باستانی و مقولات دیگر قمگردی، نظیر؛ محلات ، اصطلاحات قمی ، مشاهیر مدفون در قم ، معرفی […]

گزارش قمگردی / هفته بیست و یکم / شنبه ۲۸/۱/۹۵
تالاب مره (Hoz-e Morreh salt lake ) (کویر حوض مره)
قمگردی ما از بازدید و معرفی آثار باستانی، به سراغ طبیعت¬گردی رفت . البته باز هم سراغ اثار باستانی و مقولات دیگر قمگردی، نظیر؛ محلات ، اصطلاحات قمی ، مشاهیر مدفون در قم ، معرفی شخصیت های علمی فرهنگی قم و ….خواهیم رفت . فعلا متناسب با فصل بهار و تابستان، بنا داریم چرخی در طبیعت کم نظیر قم بزنیم و آن را معرفی کنیم.
غالبا وقتی از طبیعت قم صحبت میشود و آنچه بیشتر از همه جلب توجه می کند، کویر قم است . گرچه خود کویر زیبایی هایی دارد که در فرصت های بعد معرفی می کنیم، اما اینبار به حاشیه کویر می رویم . تالاب مره (به ضم میم و تشدید ر) که به دلیل قرار گرفتن در کنار کوه مره بدین نام شناخته می شود.
تالاب مره را می توان خواهر ناتنی دریچه نمک حوض سلطان قم نامید . حوض ساطان در قسمت غربی این تالاب ودر مجاورت اتوبان قم – تهران است .” این تالاب در فصل‌ زمستان به خصوص در زمان سیلاب، پهنه‌های بزرگ آبی را به وجود آورده که مساحت آن به بیش از ۱۰ هزار هکتار می‌رسد و پذیرای گونه‌های متعددی از پرندگان مهاجراست و در سایر فصول به صورت دشت‌های رسی نمایان می‌شود.تالاب مره از نظر ساختار، شکل گیری، اکوسیستم‌ و زیست بوم‌های مربوط تفاوت بنیادین با تالاب حوض سلطان دارد. بر همین اساس حوض سلطان از کفه نمکی با حاشیه باتلاقی تشکیل شده و منابع آبی آن به طور عمده سفره‌های آبی زیر زمینی هستند و حتی این دریاچه در فصل تابستان لایه‌های نمک آن مرطوب است ولی تالاب مره بیشتر سرریز و سیلاب رودخانه‌های شور کرج و البرز جنوبی است و یک تالاب یا آبگیر رسی است و حالت نمکی ندارد”.
“از ۵ کریدور اصلی عبور فلامینگوهای جهانی ۲ تا ۳ کریدور در ایران قرار دارد و همین امرسبب می شودکه هر ساله تالاب مره میزبان پرندگان گوناگون مهاجر از جمله حواصیل ارغوانی، کاکایی، خوتکا، آووست، چوبپا، اردک کله سبز، دال‌سیاه، عقاب صحرایی و امسال هم فلامینگو باشد.مسیر حرکت این پرنده ها به گونه ای است که از جنوب شرقی آسیا وارد سیبری می شوند ، از سیبری راه حاشیه دریا خزر را در پیش گرفته و از آنجا عازم قم می شوند واز استان قم به عنوان تالاب بین راهی استفاده کرده و بعد به تالاب های جنوبی کشور می روند.”
تصاویر زیبایی از حضور پرندگان را در این سایت می توانید ببینید
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/557866/
برای دیدن این تالاب زیبا بویژه در فروردین و اردیبهشت، کافی است چند ساعتی وقت بگذارید و خانواده ! را همراه خودتان کنید . از اتوبان قم – گرمسار حدود ۵۰ کیلومتر که از قم دور می شوید، در سمت جاده، پهن دشت تالاب، با انبوه پرندگان مهاجرش خود نمایی می کند . ( بهتر است بگوییم چاده درست از وسط تالاب گذشته است که بخش سمت راست جاده تقریبا خشک شده و فقط سمت چپ جاده باقی مانده است – ضربه ای به اکو سیستم منطقه وارد شده و اگر ملاحظات زیست محیطی رعایت میشد می توانست مسیر بگونه ای انتخاب شود که آسیب کمتری برساند و یا با ساخت پل ها و آبراههای متعدد از زیر جاده، ممکن بود ارتباط آبی دو طرف حفظ شود.به همین دلیل، پرندگان این تالاب نیز نسبت به گذشته خیلی کمتر شده و شاید با تردد بیشتر وسایل نقلیه ،درسالهای بعد، حضور کمتری از این مهاجرین خوش پیام را داشته باشیم )
شاید بارها از این جاده عبور کرده اید، اما توقفی کوتاه برای دیدن و لذت بردن از زیبایی آن نداشته اید . قبل از رسیدن به کاروانسرای دیرگچین باید دور برگردان را دور بزنید و چند کیلومتری به سمت قم بیایید تا در کنار تالاب قرار بگیرید.
در قسمتی از تالاب برای جلوگیری از ورود اب به طرف جاده ،خاکریز کوتاهی کشیده شده که بصورت مورب از کنار جاده شروع و تا قسمتهایی از تالاب به سمت عمق پیشروی می کند . این خاکریز موقعیت مناسبی است تا از روی آن به قسمتهای میانی تالاب بروید و از نزدیک مشاهده رفت و آمد ، نشست و برخاست گروهی پرندگان باشید . لطفا آرام بدون سرو صدا حرکت کنید و گاه دقایقی ساکت بنشینید تا آرامش محیط سبب شود پرندگان دور نشوند و شما بتوانید از زیبایی های تالاب و حضور پرندگان لذت ببرید . چشم انداز تالاب در دور دست کوههای کم ارتفاعی است که تقریبا به موازات جاده تالاب را در بر گرفته است . در بازدید گروه قمگردی، بدلیل بارانهای دو روز قبل و حضور ابرهای پراکنده در میان آسمان آفتابی ، زیبایی را چند برابر کرده بود . تکه های بزرگ ابر ، پراکنده همانند کوهها و تپه های اطراف تالاب زیبایی شگفت انگیزی را تولید کرده بود. تعدادی عکس گرفتیم و تقدیم دوستان می کنیم تا در بخشی از لذت ما سهیم باشید . اما دیدن حضوری تا دیدن تصویری تفاوت های زیادی دارد . این است که توصیه می کنیم همین روزها تا هوا گرم نشده و پرندگان برنگشته اند حتما سری به تالاب بزنید .