حاج علی قناد

این روزها علی‌رغم توسعه شهرسازی و از بین رفتن کوچه ها و گذرها، اما هنوز در محلات قدیمی مشاغلی به چشم می‌خورد که خود یادآور قصه‌های تلخ و شیرین روزگار است. یکی از این‌ها میت‌وان به #گذر_خان_قم (بازارچه سرپوشیده با قدمت حدودا سی‌صد ساله) اشاره کرد. این بازارچه قدیمی دقیقا روبروی میدان آستانه و در […]

این روزها علی‌رغم توسعه شهرسازی و از بین رفتن کوچه ها و گذرها، اما هنوز در محلات قدیمی مشاغلی به چشم می‌خورد که خود یادآور قصه‌های تلخ و شیرین روزگار است.
یکی از این‌ها میت‌وان به #گذر_خان_قم (بازارچه سرپوشیده با قدمت حدودا سی‌صد ساله) اشاره کرد.
این بازارچه قدیمی دقیقا روبروی میدان آستانه و در نزدیکی حرم و در کوچه‌ای با عرض کم‌تر از چهار متر واقع شده است. می‌شود گفت تقریبا هر آنچه که مورد نیاز زائر است اینجا وجود دارد.
اینجا بورس خرمافروشی شهر قم محسوب می‌شود و محصول دیگری که در اینجا مشتریان خاص خود نزد مردم را دارد عسل است.
مدرسه علمیه آیت‌الله بروجردی (مدرسه خان) نبش این بازار واقع گردیده است.
از همه این‌ها که بگذریم وقتی که از سمت حرم و ابتدای ورودی گذرخان، وارد این بازارچه می‌شوید عطر شیرینی‌های تازه شما را می‌برد به سمت شیرینی فروشی و کارگاه شیرینی‌پزی حاج علی کوچک‌زاده معروف به حاج علی قناد که دارای قدمتی حدودا هشتاد ساله است.
او سال‌هاست از دنیا رفته و پسرش حاج محمد و فرزندانش آنجا را به همان سبک و سیاق گذشته اداره می‌کنند. آنها برای مشتریان خود بسیار ارزش و احترام قائل‌اند. اگر کسی فقط یک‌بار از آنها شیرینی خریده باشد متوجه این حرف خواهد شد. آن روز که از ایشان خواستم دقایقی راجع به قدمت مغازه وچند تابلو عکس قدیمی که در مغازه شان بود صحبت کنند ایشان با طمانینه و روی خوش و سعه صدر پاسخ مرا دادند.
به عقیده ایشان شیرینی‌پزی یک هنر است با تمام کرشمه‌های یک هنر اصیل. باید در دهان گذاشت و آرام‌آرام زیر دندان برد تا جادوی طعم و مزه‌اش فاش شود.
او می‌گفت مردم اغلب کشورهای عربی شیرینی‌های پرشهد دوست دارند. آنها شیرینی‌های پرملات خود را که با مقدار زیادی از مغزها پوشانده شده پس از اتمام غذا یا همراه با آن می‌خورند. اروپایی‌ها به خوردن شیرینی همراه با صبحانه میل دارند و کیک‌های پوشیده از شکلات و میوه‌های فصل را می‌پسندند. مردم شرق آسیا نیز مشتری شیرینی‌های برنجی و بخارپز هستند.
‌در قدیم ایرانی‌ها در بین شیرینی‌های موجود در بازار چند قلم را بیشتر می‌پسندیدند؛ شیرینی‌هایی مثل مسقطی، راحت‌الحلقوم، نان‌برنجی، شیرینی نخودچی، شیرینی زبان، نان سپهسالار و شیرینی‌های مربایی و نان سوخاری.
#پی_نوشت:
صحبتهای حاج محمد قناد که مهر و خوش خلقی‌اش زبانزد اهالی زیرگذر خان و این بازارچه است واقعا شنیدنی بود. دعوت می‌کنم از شما که صحبت‌های ایشان را در ویدئو مشاهده فرمایید.
__________________
#قم
🔰موسسه آموزشی “فروغ تمدن کویر”
#عسگری_مردم_نگاری
#تاریخ_شفاهی_قم
@ForougheTamadoneKavir