خانه تاریخی یزدان پناه

خانه‌ تاریخی یزدان پناه یکی از جاذبه‌های زیبای شهر قم است و گنجینه‌ها و یادگاری‌های بی‌نظیر معماری ایرانی دوره قاجار و پهلوی را در خود جای داده و در محله‌ی باغ‌پنبه در مجاورت بازار کهنه قم قرار دارد. مساحت کلی بنای یزدان پناه ۵۸۸۴ متر مربع و زیر بنای آن ۹۲۸ متر مربع و قدمت […]

خانه‌ تاریخی یزدان پناه یکی از جاذبه‌های زیبای شهر قم است و گنجینه‌ها و یادگاری‌های بی‌نظیر معماری ایرانی دوره قاجار و پهلوی را در خود جای داده و در محله‌ی باغ‌پنبه در مجاورت بازار کهنه قم قرار دارد.

مساحت کلی بنای یزدان پناه ۵۸۸۴ متر مربع و زیر بنای آن ۹۲۸ متر مربع و قدمت آن به ۱۲۰ سال پیش بر می‌گردد.

قسمت‌های اندرونی و بیرونی، اتاق‌های زمستانه و تابستانه، ایوان‌ها، دالان‌ها، ارسی‌ها، سردری‌ها، سه دری و پنج دری‌ها با زیبایی کامل در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.
اتاق‌های زمستانه دارای ارسی‌های بزرگ و ارتفاع کم‌تری هستند تا هم آفتاب بیشتری به اتاق‌ها بتابد و هم هوای اتاق زودتر گرم شود.
اتاق‌های تابستانه ارتفاع بیشتری دارند و در بالای اتاق‌ها پنجره‌ای برای تهویه‌ی اتاق‌ها تعبیه شده؛ هر چند که برای خنک شدن فضای خانه از بادگیر و آب انبارها استفاده می‌شد که تغذیه آب‌انبارها از طریق قنات‌هایی که به صورت مستقیم حفر شده بود انجام می‌گرفت.
@safarnegar