سوهان قم؛ دیروز، امروز و فردا

✅ در جلسۀ امروز بنیاد قم‌پژوهی با حضور آقای امیر پوریزدی، رئیس محترم اتحادیه سوهان و حلوایی استان قم و کارشناسان، موضوعات ذیل بررسی خواهد شد: ۱٫ آیا تاریخ روشنی از زمان تولید سوهان در قم وجود دارد؟ ۲٫ چه تحقیقاتی تا کنون دربارۀ پیشینۀ سوهان و چه اقدامی در گردآوری واژه‌ها و اصطلاحات سوهان‌پزی […]

✅ در جلسۀ امروز بنیاد قم‌پژوهی با حضور آقای امیر پوریزدی، رئیس محترم اتحادیه سوهان و حلوایی استان قم و کارشناسان، موضوعات ذیل بررسی خواهد شد:
۱٫ آیا تاریخ روشنی از زمان تولید سوهان در قم وجود دارد؟
۲٫ چه تحقیقاتی تا کنون دربارۀ پیشینۀ سوهان و چه اقدامی در گردآوری واژه‌ها و اصطلاحات سوهان‌پزی در قم شده است؟
۳٫ آیا امکان تاسیس موزه سوهان شامل وسایل پخت و پز قدیم، قوطی‌های سوهان، انواع سوهان، سوهان فروشان قدیم، اسناد و مدارک مربوط به سوهان و … بررسی شده است؟
۴٫ چه اقداماتی در بارۀ ثبت ملی و جهانی سوهان و اساسا تبلیغ برای آن شده است؟ ظاهرا زرند سوهان را ثبت ملی کرده است؟
۵٫ زمینه‌های فروش فرا استانی و صادرتی منطقه‌ای و جهانی این صنعت چگونه است؟ آیا اقبالی در این دو سطح وجود دارد؟
۶٫ آیا امکان تولید سوهان ارگانیک و عاری از تقلب مطابق با استاندارد/سنجه‌های جهانی به عنوان برندی منحصر به فرد وجود دارد؟
۷٫ به عنوان صنعت جایگزین و با توجه به صنایع آلوده کننده و کمبود آب در قم، این صنعت تا چه اندازه قابلیت توسعه در قم را دارد؟
۸٫ چه اقداماتی جهت تنوع در تولید سوهان و بسته‌بندی آن صورت گرفته است؟
۹٫ با توجه به تولید سوهان به صورت صنعتی و اقبالی که همیشه برای تولید دستی وجود دارد، آیا تمهیدات و اقداماتی در جهت حفظ و ثبت و ضبط فن تولید به صورت دستی صورت گرفته است؟
۱۰٫ با توجه به تولید سوهان در پاره‌ای از کارگاه‌ها با مواد شیمیایی زیانبار و بعضا سرطانزا چه تمهیداتی جهت مقابله صورت گرفته است؟
۱۱٫ آیا امکان تولید سوهان با قیمت کم‌تر بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر وجود دارد؟
۱۲٫ مشکلات پیش رو به طور کلی و جزیی چیست؟