شجره‌ خانوادگی من

شجره‌ خانوادگی من محسن کمالیان هر انسانی تاریخی دارد که بخشی از تاریخ خانواده و خاندانش است. خاندان‌ها محله‌ها و شهرها را پدید می‌آورند و اینها نیز استان‌ها و کشور را. ریشه و هویت انسان قبل از هر چیز در خانواده و خاندانش است. نگارش تاریخ محله‌ها و شهرها نیز بدون توجه به‌خاندان‌های تشکیل‌دهنده‌ی آنها […]

شجره‌ خانوادگی من

محسن کمالیان

هر انسانی تاریخی دارد که بخشی از تاریخ خانواده و خاندانش است. خاندان‌ها محله‌ها و شهرها را پدید می‌آورند و اینها نیز استان‌ها و کشور را. ریشه و هویت انسان قبل از هر چیز در خانواده و خاندانش است. نگارش تاریخ محله‌ها و شهرها نیز بدون توجه به‌خاندان‌های تشکیل‌دهنده‌ی آنها کاری غیرعلمی و سطحی است.

مردم غرب برای تاریخ خاندانی خود اهتمام زیادی قائلند. دایی من کتابچه‌ای نوشته که تاریخ خاندان آلمانی ما را به‌طور مستند گزارش می‌کند. اغلب مردم آلمان چنین روحیه‌ای دارند. انگیس، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا نیز همین‌طور است. در لبنان و ایران هم انسان‌های خوشفکری را سراغ دارم که تاریخ خاندان خود را نگارش کرده‌اند. آیات‌الله سید عبدالحسین شرف‌الدین، بروجردی، علامه طباطبایی، سید محمدعلی روضاتی و علامه محمدباقر الفت از آن جمله‌اند.

شجره‌نامه‌نویسی گام نخستِ نگارشِ تاریخِ خاندانی است. تا جایگاه نّسَبی افراد در خاندان نامعلوم باشد، نمی‌توان هندسه‌ی آن را ترسیم کرد. صهیونیست‌ها تلاش بسیار کرده‌اند تا آثار و تراث فرهنگی کشورهای اسلامی را نابود و مردم ریشه و هویت خود را فراموش کنند. فرانسوی‌ها واقعاً درست گفته‌اند که با تکیه بر گذشته است که می‌توان آینده را ساخت. ما نیز باید به‌ریشه و هویت خود اهتمام بورزیم. اگر آستین همت بالا زنیم و تاریخ خانواده و خاندان خود را بنویسیم، گامی مهم در ماندگارسازی تاریخ شهر و کشورمان برداشته‌ایم.

امروز دوشنبه، دوم فروردین، بالآخره نشستم و اولین ویرایش شجره‌ی خانوادگی خود، همسر و فرزندانم را ترسیم کردم. این شجره نشان می‌دهد که چگونه خاندان‌های کمالیان قمی، سادات هاشمی‌زادگان، سادات رضوی و اخوان اصفهانی از شهر قم با خاندان‌های کِفِن‌باوم و اِتِریش از شهر رِکلینگ‌هاوزِن آلمان در قرن بیستم میلادی با هم پیوند برقرار و کدام انسان‌ها در این فرایند نقش‌آفرین بودند. ویرایش‌های آینده ان‌شاءالله تدقیق و تکمیل خواهد شد.
yun.ir/mfw1q3
t.me/mkamalian1964