شناختی بر صفائیه قم

🔹تاریخچه خیابان چهارمردان به چه صورت است؟(گفت و شنود با ابوالحسن گرامی) بیشتر بدانید… صفاییه: در قدیم رسم بود که کسانی که اموال و ملک زیادی داشتند خانه‌ای در کنار رودخانه می‌ساختند تا اواخر هفته در آن به تفریح بپردازند،حاج حسن سرکشیک هم منزلی در همان حوالی چهارمردان ساخته بود. 🔹اسم اولیه چهار مردان،چهار مندون […]

🔹تاریخچه خیابان چهارمردان به چه صورت است؟(گفت و شنود با ابوالحسن گرامی)
بیشتر بدانید…

صفاییه: در قدیم رسم بود که کسانی که اموال و ملک زیادی داشتند خانه‌ای در کنار رودخانه می‌ساختند تا اواخر هفته در آن به تفریح بپردازند،حاج حسن سرکشیک هم منزلی در همان حوالی چهارمردان ساخته بود.
🔹اسم اولیه چهار مردان،چهار مندون بود
از زمان گذشته قم قنات‌های زیادی نداشت یکی قنات ناصری بود و دیگری قنات شور. قنات ناصری در سال ۱۲۷۶و زمانی که ناصرالدین شاه در سفر چهارم به قم می‌آید مردم از او تقاضا می‌کنند که یک قنات چاه برایشان احداث کند،آن‌ها می‌آیند قناتی می‌زنند و تولیت آن را به «حاج محمدعلی ارباب»جد خاندان اشراقی می‌سپارند،چون این کار افتخار بسیار زیادی داشت در ظرف دو سال ساخته شد و مسیر آن از چال هفته پردیسان فعلی شروع می‌شد و به قسمت‌های مختلف شهر می‌رسید و دهانه ورودی آن چهارراه سالاریه بود.
🔹در آن زمان هر محله دو یا سه بار در هفته آب می‌گرفت و همیشه بین چهارمندونی‌ها بر سر سهم آب اختلاف بود،،برای اینکه این اختلاف برطرف شود قرار بر این شد که از هرمحله نمایندگانی بر تقسیم آب نظارت کنند. #یک نفر از #چهارمندون،
#یک نفر از #سیدان،
#یک نفر از #گذر_صادقی
و نهایتا یک نفر هم از #پنجعلی آمد،
جمعا #چهار_مرد و اسم آن به چهارمردان معروف شد،
🔹چهارمردی که در تقسیم آب برای محلات قم نظارت داشتند. و این انتصاب‌ها در آن زمان رفاقتی بود بود و اکثر تصمیمات در قهوه خانه‌ها گرفته می‌شد.
🔹قهوه خانه‌های معروف آن زمان قهوه خانه چهارمندون،
قهوه خانه آقا جواد در میدان نو،
قهوه خانه سرپل علیخانی که به آن مشتی می‌گفتند،
قهوه خانه حاج علی خان بابایی
و بعد از اینکه #صفاییه درست شد
قهوه خانه حاج عباس بود؛
دروازه کاشان هم قهوه خانه بزرگی داشت.
این قهوه خانه‌ها مرجع بودند و تمام افراد محله به یک قهوه خانه می‌رفتند. مخصوصا قهوه خانه چهارمردان طرفدار زیادی داشت.
#قم
#نشریه_صفاییه
ما همه با هم هستیم👇👇
https://telegram.me/joinchat/A26fMz42q6OIsQlTsix1KA