قدیمی‌ترین نسخۀقرآن تاریخ‌دار

«قدیمی‌ترین نسخۀ قرآن تاریخ‌دار (تا آنجا که این فقیر اطلاع دارد) قرآن شمارۀ ۱۶۲ موزۀ قم است که تاریخ ۱۱۸ هجری دارد. این قرآن به خط کوفی و قطع خشتی است.» (نسخه‌های کهن قرآن،کاظم مدیر شانه‌چی، فصلنامۀ مشکوه، شمارۀ ۴، بهار ۱۳۶۳، ص ۱۲۴- ۱۲۵) مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم مدیر شانه‌چی (۱۳۰۶-۱۳۸۱ش) پژوهشگر علوم […]

«قدیمی‌ترین نسخۀ قرآن تاریخ‌دار (تا آنجا که این فقیر اطلاع دارد) قرآن شمارۀ ۱۶۲ موزۀ قم است که تاریخ ۱۱۸ هجری دارد. این قرآن به خط کوفی و قطع خشتی است.» (نسخه‌های کهن قرآن،کاظم مدیر شانه‌چی، فصلنامۀ مشکوه، شمارۀ ۴، بهار ۱۳۶۳، ص ۱۲۴- ۱۲۵) مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم مدیر شانه‌چی (۱۳۰۶-۱۳۸۱ش) پژوهشگر علوم دینی و نسخه‌شناس و فهرست‌نگار نام‌آور و صاحب تألیفات متعدد در این زمینه‌ها بودند. او سفرهای پژوهشی فراوانی به کشورهای گوناگون کردند. در سال ۱۳۸۰ به عنوان چهرۀ ماندگار شناخته شدند.
با اهمیتی که این نسخۀ قرآن برخوردار است، جا دارد اولیای محترم کتابخانه و موزۀ آستانۀ مقدسۀ حضرت معصومه (س) گزارشی از این نسخۀ نادر قرآن منتشر کنند. همچنین زیبنده است چاپ نسخه برگردان (فاکسیمیلۀ) آن و لو در شمارگان محدود منتشر شود تا ضمن نگهدار آن در مکان‌های مختلف، حساسیت بیشتری نسبت به نگاهداری این نسخۀ ارزشمند مبذول شود.
سیدمحسن محسنی