قم سرمایه میراث فرهنگی کشور است/ جای خالی قم در عرصه فرهنگی جهان

رئیس کتابخانه، موزه و اسناد مجلس: قم سرمایه میراث فرهنگی کشور است/ جای خالی قم در عرصه فرهنگی جهان قم – سفیر و نماینده پیشین ایران در سازمان جهانی یونسکو با بیان اینکه قم آن‌گونه که باید در جهان شناخته نشده است، گفت: قم سرمایه میراث فرهنگی کشور است. به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا مجیدی […]

رئیس کتابخانه، موزه و اسناد مجلس:
قم سرمایه میراث فرهنگی کشور است/ جای خالی قم در عرصه فرهنگی جهان

قم – سفیر و نماینده پیشین ایران در سازمان جهانی یونسکو با بیان اینکه قم آن‌گونه که باید در جهان شناخته نشده است، گفت: قم سرمایه میراث فرهنگی کشور است.
به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا مجیدی شامگاه سه‌شنبه در نشست بنیاد قم پژوهی که با موضوع بررسی زمینه‌های میراث فرهنگی قم با قابلیت ثبت در سازمان یونسکو و با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، رئیس کتابخانه‌های عمومی و جمعی از فرهیختگان و پژوهشگران برگزار شد، گفت: هر انسانی در هر شرایطی که باشد وظیفه اصلی او تبلیغ و ترویج ارزش‌های دینی و فرهنگی است.
وی با بیان اینکه بیش از هفت سال سفیر ایران در سازمان جهانی یونسکو بوده است، گفت: قم می‌تواند در عرصه مواریث فرهنگی مادی و معنوی، آثار منقول و مکتوب، معرفی مشاهیر و مفاخر به جهان معرفی شود.
تبیین راه‌های معرفی قم در جهان فرهنگی
رئیس کتابخانه، موزه و اسناد مجلس شورای اسلامی با اشاره به رویکرد دنیای غرب به شهر قم، گفت: بسیاری در غرب، قم را واتیکان ایران معرفی می‌کنند که این نگاه منصفانه و صحیح نیست.
مجیدی با تأکید بر اینکه برخلاف نظر بسیاری قم تنها یک منطقه فرهنگی نیست، اظهار کرد: برای اینکه قم به حق خود در عرصه فرهنگی برسد باید به این سئوال اساسی که این شهر چقدر در کشور شناخته شده است، پاسخ متقن داد.
وی با اشاره به اینکه شاخصه فرهنگی قم در جهان فرش دستباف است، گفت: اگر سه سال پیش در دهه تقارن فرهنگی جهان که به همت یونسکو برگزار شده بود فرشی با موضوع گفتگو و تعامل بین‌المللی بافته نمی‌شد، هیچ شناخت فرهنگی از این شهر در جهان وجود نداشت.
نماینده پیشین ایران در یونسکو یکی از راه‌های رشد و توسعه فرهنگی را توجه با فعالیت‌های خودجوش و غیردولتی ارزیابی کرد و افزود: در کشور ما اگر حوزه و دانشگاه مستقل و غیردولتی عمل کنند به دور بروکراسی‌های رایج به توسعه یافتگی مطلوبی خواهند رسید.
مجیدی با تأکید بر اینکه فرهنگ باید نشانه و ابراز همگرایی و دوستی باشد، گفت: یونسکو تا حدود زیادی توانسته خود را از تشتت‌ها و واگرایی که در عرصه سیاست بیداد می‌کند دور کند.
وی با ابراز خرسندی از جایگاه مطلوب بین‌المللی جامعه المصطفی در عرصه فرهنگی جهان، گفت: قم می‌تواند در عرصه علوم انسانی، ارتباطات، آموزش و فرهنگ که زیربنای فعالیت یونسکو نیز هست مؤثر و جریان ساز باشد.
تأثیر میراث فرهنگی در رشد اقتصاد مقاومتی
رئیس کتابخانه، موزه و اسناد مجلس شورای اسلامی در ادامه به راه‌های معرفی قم در عرصه جهانی پرداخت و گفت: ایجاد کارگروهی متشکل از اصحاب اندیشه و بیان با همراهی گروهی متخصص در عرصه حقوق بین‌الملل برای رشد و توسعه فرهنگی قم در جهان ضروری است.

وی میراث فرهنگی را همخوان با برنامه‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: میراث فرهنگی به دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری ناچیز و اتکا با توان بومی و درونی می‌تواند به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم اقتصاد مقاومتی باشد.
مجیدی با بیان اینکه گردشگران خارجی در سفر به قم به دنبال شناخت ارزش‌های فرهنگی هستند، گفت: گردشگری در دنیای امروز به عنوان صنعت نخست جهان است و به ازای هر دلار هزینه ۱۰۰۰ دلار آورده در پی دارد.
سفر پیشین ایران در سازمان جهانی یونسکو حضور اتباع ۱۲۲ ملیت جهان را فرصتی بسیار مهم برای معرفی جهانی قم ارزیابی کرد و گفت: دانشگاه تهران با این همه قدمت تنها از ۲۰ کشور دانشجو دارد.
وی با تأکید بر اینکه قم به تنهایی یک سازمان یونسکو محسوب می‌شود، ادامه داد: قم باید ارتباط مؤثر و فعالی با شبکه خواهرخوانده‌های جهان برقرار کند.
ضرورت توسعه گردشگری علمی در قم
مجیدی با بیان اینکه در دنیای امروز دیپلماسی شهری بر دیپلماسی سیاست محور ترجیح دارد، افزود: در دیپلماسی شهری مردم و ملت‌ها محور گفتگو و ارتباط هستند.
رئیس کتابخانه، موزه و اسناد مجلس شورای اسلامی با طرح این مطلب که قم می‌تواند محور گفتگوی حقوق بشر در جهان باشد، گفت: خواهرخواندگی‌ها در جهان تنها با رویکرد دینی و مذهبی نیست و حتی اقالیم و موقعیت‌های مهم جغرافیایی و اجتماعی هم در ایجاد خواهرخواندگی مؤثر است.
وی با ابراز تأسف از این مطلب که قم تاکنون به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی نشده است، گفت: طبق مصوبه یونسکو قرار است که در سال ۲۰۱۷ مشهد مقدس پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شود.
مجیدی با بیان اینکه شهر قم در معرفی و ثبت جهانی مواریث فرهنگی و معنوی خود دچار عقب‌ماندگی است، گفت: قم باید یک سایت چند منظوره و سایبری قوی در جهان فرهنگی داشته باشد.
نماینده پیشین ایران در یونسکو با تأکید بر اینکه باید شاخصه‌های فرهنگی قم معرفی شود، گفت: جا دارد قم در عرصه معرفی بناهای تاریخی، مفاخر و مشاهیر و آثار متنوع فرهنگی و دینی فعال شده و به ثبت جهانی برسد.
وی با بیان اینکه قم قبل از اینکه در زمینه گردشگری فرهنگی رشد کند باید به توسعه گردشگری علمی بپردازد، گفت: متأسفانه قم با وجود صدها موسسه و مجموعه پژوهشی هنوز بانک اطلاعات جامعی از مؤسسات علمی و فرهنگی خود ندارد و این مسئله پژوهشگران خارجی را سر در گم کرده است.