محله شاه حمزه

⭕️ «محله شاه‌حمزه» را قمی‌ها بیشتر به عزاداری معروف و حلواسازی حاج شیخ حسن بزرگ قمی می‌شناسند که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد و آلمانی‌ها به او تقدیرنامه کیفیت محصول دادند و درخواست ایجاد این شغل را در کشورشان داشتند. ⭕️ اما این محله را در کشور به گنبد نیمه مخروطیِ فیروزه‌ای می‌شناسند که […]

⭕️ «محله شاه‌حمزه» را قمی‌ها بیشتر به عزاداری معروف و حلواسازی حاج شیخ حسن بزرگ قمی می‌شناسند که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد و آلمانی‌ها به او تقدیرنامه کیفیت محصول دادند و درخواست ایجاد این شغل را در کشورشان داشتند.

⭕️ اما این محله را در کشور به گنبد نیمه مخروطیِ فیروزه‌ای می‌شناسند که بر فراز بنای امام‌زاده حمزه به دست استاد حسن بنای قمی، معمار پر‌آوازه قم که پایه‌گذار مکتب ویژه‌ای در معماری بود، ساخته شده و نمونه مشابهی در ایران ندارد.

⭕️ «محله شاه‌حمزه» شیرین است. بوی نان‌ کسمه داغ، حلوا ارده و سوهان در گذر شاه‌حمزه که از معدود گذرهای در امان مانده‌ قم است، هیچ رهگذری را رها نمی‌کند.

⭕️ گذر شاه‌حمزه هنوز زنده است. بقالی، خشکه‌پزی، قصابی، نانوایی و…

⭕️ حاج امین التجار که از تجار بزرگ قم بود ساکن همین محله بود و کوچه و خانه معروف فخارها و خاندان رشید‌زاده هم در «محله شاه‌حمزه» قرار داشت.

⭕️ کمی تامل در آثار به جای مانده از محلات قدیمی شهر به خوبی به ما یادآوری می‌کند که در شهرسازی طمع‌کارانه و بی‌هویت کنونی، چه ارزش‌هایی را از بین برده و هیچ ارزشی را جایگزین نکرده‌ایم.
@qome_no