میهمانخانه ارم قم

🔹ارسال: مجید داداش‌نژاد ۱۴۰۰/۱۲/۱۱    گشایش میهمان‌خانه چهل ستون میهمان‌خانه چهل ستون که ساختمانش به همت آقایان حاج سیدمحمد آقازاده و حسن آقا کاشانیان شروع گشته و اخیراً به پایان رسیده بود به عنوان اجاره به شرکت ایران تور واگذار گردیده و نماینده شرکت مزبور از چند روز پیش مشغول تحویل گرفتن اساسیه و لوازم […]

🔹ارسال: مجید داداش‌نژاد

۱۴۰۰/۱۲/۱۱ 

 

گشایش میهمان‌خانه چهل ستون

میهمان‌خانه چهل ستون که ساختمانش به همت آقایان حاج سیدمحمد آقازاده و حسن آقا کاشانیان شروع گشته و اخیراً به پایان رسیده بود به عنوان اجاره به شرکت ایران تور واگذار گردیده و نماینده شرکت مزبور از چند روز پیش مشغول تحویل گرفتن اساسیه و لوازم و تهیه مقدمات کار بوده و مستخدمین و کارمندان این دو روزه از مرکز وارد و به کار پرداخته‌اند. افتتاح رسمی آن امروز به عمل خواهد آمد.
این ساختمان مجلل که نقشه‌اش از طرف ماهرترین مهندسین اروپایی ترسیم گشته و به دست معمار و بنایان قم ساختمان گردیده زنده بودن ذوق معماری را نشان می‌دهد. زیبایی درون و بیرون این عمارت و در و پنجره‌اش هنر نمایی صنعت بنایی و نجاری را نشان می‌دهد. ذوق صنعتی آنان در مغز ایرانی وجود دارد که از قدیم‌ترین ایام در هر عصری به معرض نمایش گذارده شده است.
محل این ساختمان در بهترین نقاط شهر (اول خیابان ارم) واقع گردیده که هنر نمایی صنعت با زیبایی طبیعت به هم آمیخته و در مقابل بچه‌هایش از هر طرف منظره درختان نظر بیننده را جلب می‌کند.
جای خوشوقتی است که این بنای آبرومند را از این پس کارکنان شرکت ایران تور (که در فن میهمانداری تخصص دارند) اداره می‌کنند که هم واردین محترم شهر ما را از زحمت مسافرخانه‌ها نجات داده و هم آبروی شهر ما را حفظ خواهد کرد.
روزنامه استوار، ٢٩ اسفند ١٣١٩، ص ١.

میهمانخانه ارم

میهمانخانه ارم که سابقاً به شرکت ایران تور واگذار شده بود و بر اثر تشکیلات و مقررات اداری تدریجاً وضعیت نامطلوبی به خود گرفته بود که مثلاً مسافری که نیمه شب به آنجا ورود می‌کرد صبح که چای می‌خواست عذر مستخدمین آن بود که قند جیره بندی است و مرکز اجازه نداده‌اند که قند را اضافه بر قیمت دارایی از بازار آزاد تهیه کنیم. سایر خوراکی‌ها هم از همین قبیل بوده و این رویه شکست فاحشی به این میهمانخانه آبرومند زد. به ناچار در اوایل سال حاضر مالکین آنجا را از ایران تور گرفتند و به حاجی مصطفی آدابی دادند. مشارالیه پس از تهیه لوازم بر حسب دعوتی‌که از طرف ایشان به عمل آمده بود عصر ٢١/٣/۵ آقایان رؤسا ادارات در تالار میهمانخانه حضور یافته و پس از پذیرایی عصرانه وضعیت داخلی و سازمان اطاق‌ها را بازدید نمودند و از صبح شنبه ٩ خرداد رسماً شروع به کار نموده‌اند.
روزنامه استوار، ٩ خرداد ١٣٢١، ص ١.

مهمانخانه ارم قم
تاریخ سند: ٢١ شهریور ١٣۴٣
متن سند:
گیرنده : تیمسار ریاست ساواک مدیریت کل اداره سوم
فرستنده : ساواک تهران شماره : ٢۴٠۶٣ /٣٢١
ساواک قم گزارش می‌نماید : آقای شریعتمداری مهمانخانه ارم قم را جهت تأسیس مدرسه دارالتبلیغ اسلامی به مبلغ هشتصد و پنجاه هزار تومان از آقایان حاج آقا محمد آقازاده و حسن کاشانیان که به طور مشترک مالک مهمانخانه مذکور بوده‌اند خریداری نموده و مبلغ ۴۵٠ هزار تومان آن را نقداً پرداخت که به قرار اطلاع آقای حسن کاشانیان کلیه این مبلغ را بابت سهم خود اخذ و قرار شده بقیه که سهم آقای حاج آقا محمد آقازاده می‌باشد تا چند ماه دیگر وسیله آقای شریعتمداری پرداخت شود.
به طوری‌که استحضار دارند حسابی به شماره (١٠) بانک صادرات و معادن به نام آقایان خمینی و شریعتمداری افتتاح شده بود که مبلغ ۴٢۵ هزار تومان در حساب مزبور جمع آوری شده است آقای شریعتمداری مبلغ ٢١٠ هزار تومان آن را از بانک دریافت و اظهار داشته این مقدار سهم من است و ظاهراً به همین مناسبت بین خمینی و شریعتمداری اختلافی حاصل شده است.
ضمناً تاجری که در میدان فوزیه دو قطعه زمین جهت ساختمان یک مسجد و تأسیس مدرسه دارالتبلیغ به آقای شریعتمداری واگذار نموده مرحوم رضا اخوی بوده که در حدود سه سال قبل فوت کرده است و طبعاً نمی‌تواند تعهدی بابت بدهی فعلی بنماید.
از طرف رئیس ساواک استان مرکز.
مولوی
توضیحات سند:
١ـ آنچه که به حساب امام و آقای شریعتمداری بابت تجدید بنای مدرسه فیضیه واریز شده بود دست نخورده ماند و سرانجام در تعمیرات مدرسه فیضیه هزینه شد و اختلافی هم در این مورد به وجود نیامد.
منبع:
قیام ١۵ خرداد به روایت اسناد ساواک – جلد ۶ صفحه ٣۴٧.