نامداران و قم

 سیدمحسن محسنی محمّد مشکوه[=مشکات] و قم قصد داریم از این پس مطالبی با عنوان «نامداران و قم» تقدیم کنیم. در این قسمت هرکدام از نامدارن – اعم از سیاست‌پیشگان و دولتمردان و فضلا و علما و ادبا و شعرا و اهل قلم و هنرمندان و جز آن – با وجه مقبول یا نامقبول که به […]

 سیدمحسن محسنی

محمّد مشکوه[=مشکات] و قم
قصد داریم از این پس مطالبی با عنوان «نامداران و قم» تقدیم کنیم. در این قسمت هرکدام از نامدارن – اعم از سیاست‌پیشگان و دولتمردان و فضلا و علما و ادبا و شعرا و اهل قلم و هنرمندان و جز آن – با وجه مقبول یا نامقبول که به نوعی با قم مربوط‌اند، موضوع بحث خواهند بود. این مطلب ممکن است در یک سطر باشد یا بیشتر.
محمد مشکوه(۱۲۷۹ش-۱۳۵۹ش) مدت کوتاهی نایب التولیه قم بود(در عهد دکتر مصدق). در سال ۱۳۱۵ش کلید بهشت تألیف محمد بن محمد مفید قمی معروف به قاضی سعید قمی را چاپ کرد. (مجله آینده، سال ۶، شماره ۹-۱۲)
محمد مشکوه دانش‌آموخته حوزه علمیه مشهد، استاد دانشگاه تهران، نسخه‌شناس،کتابشناس، اهداکننده کتابخانه ارزشمند شخصی به دانشگاه تهران، در حرم حضرت معصومه در قم مدفون است.
«در زمان نخست وزیری مرحوم دکتر محمد مصدق نامزد وزارت فرهنگ بود؛ چون مرحوم حاج سید ابوالفضل تولیت(متولی موروثی آستانه حضرت معصومه در قم از سمت خود در زمان مرحوم دکتر محمد شروین عزل شد، مرحوم مشکوه مدت کوتاهی به مقام تولیت حضرت معصومه رسید.» (سید حسن امین، مجله میراث شهاب، شماره ۶۰)