گزارش بازدید از امامزاده علیرضا در جمکران

🔹 سید محسن محسنی امروز ۱۶/۱۰/۹۲ به هنگام مأموریت اداری با همکاران از امامزاده علیرضا (گویا علی ابن رضا) در جمکران دیدن کردیم. ادارۀ اوقاف فعلا با حفظ ساختمان قبلی در حال احداث ساختمان بزرگی بر روی مرقد و اطراف بود. خادم امامزاده سیدی در حدود هشتاد سال داشت. بیرون آمد و تعارف کرد. کسی […]

🔹 سید محسن محسنی
امروز ۱۶/۱۰/۹۲ به هنگام مأموریت اداری با همکاران از امامزاده علیرضا (گویا علی ابن رضا) در جمکران دیدن کردیم. ادارۀ اوقاف فعلا با حفظ ساختمان قبلی در حال احداث ساختمان بزرگی بر روی مرقد و اطراف بود. خادم امامزاده سیدی در حدود هشتاد سال داشت. بیرون آمد و تعارف کرد. کسی در امامزاده نبود. گفت اسمم دهناد است و پدرم هم متولی امامزاده بود. پدرم تا ۱۱۰سال عمر کرد و خودم اهل شاه احمد قاسم‌ام(دروازه قلعه). در کنار امامزاده آب انبار کوچک و کتیبه نویی با تاریخ ۱۳۸۲ قمری بود و نشان می‌داد شخصی به نام حسین رضایی آن را احداث کرده است و عبارتی دائر بر سلام به امام حسین (ع) و لعنت بر یزید داشت. طبق گفته خادم هنوز از آب انبار(مخزن آب ) استفاده می‌شود. نهر نسبتا بزرگی نیز از اطراف امامزاده می‌گذشت که در وقت بازدید خشک بود. عبارتی بر روی کاشی که نسب امامزاده را نشان می‌داد بر سردرِ ساختمان سابق که هنوز در داخل ساختمانِ در حال احداث، حفظ شده بود، وجود داشت. ساختمان قبلی گنبدی شکل بود و قدمت و نفاست چندانی نداشت. ظاهرا پس از تکمیل بنای جدید، ساختمان قدیم را خراب می‌کنند.
خادم گفت که «دروازه قلعه» نزدیک شاه احمد قاسم را به یاد دارد و مأموران دولتی نَواقِلی(نوعی مالیات) می‌گرفتند و نزدیک دروازه قهوه‌خانه‌ای بود. می‌گفت عده‌ای جیروتی[جَهرودی] نیز در نزدیکی‌های «دروازه قلعه» زندگی می‌کردند. تلفظ پاره‌ای از کلمات خادم: «استفادَه» و«ساختَمون».
اخیرا گنبد قبلی را برداشته اند و ساختمان کلا جدید شد. یکی از خاورشناسان ژاپنی تصاویر قدیم را برداشته است. فعلا مشخصات او را ندارم.