جاذبه گردشگری قم قلعه مظفرآباد قمرود

(گزارش هفته هفدهم قم گردی – شنبه ۹۴/۱۲/۰۸) @qomgard قلعه مظفرآباد قمرود در محدوده کویر قم نمونه هایی از محوطه های باستانی وجود دارد که نشانگر مظاهر فرهنگی و تمدنی این منطقه می باشد. این محوطه باستانی و تاریخی شامل بر تپه ها، کاروانسراها، قلعه ها، پل ها و میل ها می باشد که نشانگر […]

(گزارش هفته هفدهم قم گردی – شنبه ۹۴/۱۲/۰۸) @qomgard
قلعه مظفرآباد قمرود
در محدوده کویر قم نمونه هایی از محوطه های باستانی وجود دارد که نشانگر مظاهر فرهنگی و تمدنی این منطقه می باشد. این محوطه باستانی و تاریخی شامل بر تپه ها، کاروانسراها، قلعه ها، پل ها و میل ها می باشد که نشانگر دیرینگی استقرار جامعه انسانی در این منطقه است.
در این محدوده، بویژه منطقه قمرود ، آثار قلعه های متعددی وجود دارد . این قلعه ها غالبا جنبه مسکونی داشته و بدلیل ناامنی و بیم جنگ و هجوم راهزنان بصورت چهار دیواری بلند با برجهای محافظ در اطراف آن ساخته میشده است . این قلعه ها از دوران باستان تا اواخر دوره قاجار کاربرد داشته و بتدریج با گسترش جمعیت و برقراری امنیت تبدیل به روستا شده و اصل قلعه از سکنه خالی و در حال تخریب است. اطلاعات تکمیلی در کتاب بررسی های باستان شناسی قمرود – میر عابدین کابلی)
روستای قمرود از بخش مرکزی و در فاصله ۲۰ کیلومتری شرق قم قرار گرفته که از دو راه جاده کوه سفید(فلکه هفتاد و دو تن) و جاده جدید قم –گرمسار، قابل دسترس است . @qomgard
در عصر قاجار اداره منطقه قمرود، به شخصی به نام میرزا نظام غفاری (مهندس الممالک) واگذار شد. او نیز با سعی و کوشش فراوان این منطقه را آباد ساخت و مجموعه بناهایی را در منطقه ایجاد کرد که دقیقا با شرایط محیطی و جغرافیایی منطقه سازگار بود و در ساختمان آن اصول معماری ایرانی را نیز رعایت نمود.میرزا نظام غفاری در آغاز جاده ای از قم به قمرود به طول ۱۵ کیلومتر احداث کرد که در طول آن درختان توت و عر عر کاشته شد. که بعد از صد سال هنوز پا برجاست و در بهار و تابستان زیبایی خاصی به جاده میدهد. میرزانظام غفاری که خود اهل منطقه “برزآباد کاشان” بود، بسیاری مردم برزآباد را به منطقه قمرود آورد. میرزا نظام کاشی ها را در قلعه های چهار گانه ساکن نمود. از جمله در قمرود یک قلعه با حوض و بادگیر و بازارچه ای در کنارش ساخت و برای دو پسر خود، دو قلعه “سام آباد” و “مظفر آباد” و برای دختر خود “قلعه ملک آباد” را بنا کرد و در کنار آن ها حمام برپا نمود. البته در کنار قلعه ملک آباد یک آسیاب احداث نمود که به احتمال قوی آسیاب آبی بوده که آثاری از آن نمانده و این نشانه فراوانی و وفور آب در ملک آباد بوده است.
” قلعه گلی مظفرآباد قمرود” یا “قلعه اربابی ” در پنج کیلومتری شرق روستای قمرود ، همان قلعه ای است که میرزا نظام غفاری برای یکی از پسرانش بنا کرده است . @qomgard
قلعه دارای پنج برج است که چهاربرج در چهارگوشه آن و برج پنجم در میانه ضلع شرقی قرار دارد. کنار در ورودی نیز حمامی ساخته بودند معمولاً روستا قلعه در طی زمان و به تدریج شکل گرفت یا این که ابتدا یک چهار دیواری ساخته می شود و بقیه تأسیسات در درون آن به مرور شکل می یافت، ولی در مورد قلعه هایی که «میرزا نظام غفاری» برپا داشته است وضع دگرگونه است، یعنی ابتدا قلعه با همه عوامل ساختمانی ایجاد شده سپس افراد در درون آن اسکان داده شده اند.این اثر در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۸۳ با شماره ثبت ۱۱۰۹۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در خصوص سایر قلعه ها و اماکن تاریخی منطقه قمرود ، منتظر گزارشات هفته های بعد گروه قمگرد @qomgard باشید.( بازدید از این منطقه و تصاویر در تاریخ شنبه اول اسفند صورت گرفت)
فیلم بازدید از قلعه http://www.aparat.com/v/WNS0P/

متاسفانه به علت کشت در اطراف و درون قلعه پایه های برج و حصار در حال ریزش است

 

مشرف به حیاط یک ایوان قرار داشته که سقف ریخته و ستونها پابرجاست

 

یکی از ۵ برج قلعه

 

دیوار ضلع غربی

معماری زیبای قوس در قوس