صادرکننده نمونه فرش: هنرمندان ۱۴ استان فرش دستباف قم می‌بافند

قم-ایرنا-صادرکننده نمونه فرش استان قم گفت: هنرمندان ۱۴ استان کشور فرش دستباف قم را می‌بافند و آثار آنان برای قیمت‌گذاری و شست‌وشو به قم آورده می‌شود و سهم بافندگان قمی از فرش دست بافت ۱۰ درصد است. رضا محمدی در چهارصد و شانزدهمین روز پنجشنبه در نشست بنیاد قم‌پژوهی با موضوع خاندان شناسی؛ نقش خاندان […]

قم-ایرنا-صادرکننده نمونه فرش استان قم گفت: هنرمندان ۱۴ استان کشور فرش دستباف قم را می‌بافند و آثار آنان برای قیمت‌گذاری و شست‌وشو به قم آورده می‌شود و سهم بافندگان قمی از فرش دست بافت ۱۰ درصد است.

رضا محمدی در چهارصد و شانزدهمین روز پنجشنبه در نشست بنیاد قم‌پژوهی با موضوع خاندان شناسی؛ نقش خاندان محمدی در فرش قم در موسسه طلوع مهر قم، افزود: امروزه به دلیل مشکلات اقتصادی، تورم و تحریم های ظالمانه بخش زیادی از بازار این کالای ارزشمند کاهش یافته است.

وی به معرفی  فعالیت خود در عرصه فرش پرداخت و گفت: پدرم محمد محمدی کلاه نمدی می فروخت و آن زمان در سرای بلیطی ها ۲۵ نفر کارگر داشت و تا حدی در مورد پشم و خامه کار می کردند. بعد از خواندن کلاس ششم به خاطر مسائل و اثرات مخرب حزب توده پدرم با ادامه تحصیلم موافقت نکرد و بعد از پایان کلاس ششم وارد بازار شده و شاگرد حاج آقای مصطفی قریشی شدم.

وی افزود: از سال ۳۴شمسی که من مشغول کار شدم تا سال ۴۰ با مصطفی قریشی کار کردم و سپس قاسم دخیلی بعد حاج آقا نحوی، حاج حسن معصومی و چند نفر از تهران با حاج آقا مصطفی شریک شد که در این زمان کار اوج گرفت و در حد منشی‌گری و کارهای جانبی دیگر کارهای این‌ها را انجام می دادیم و از سال ۱۳۴۰ به بعد با آقای نحوی کار کردیم و از آن سال یکی دو روز در هفته برای این کار به تهران می رفتم. و چون تهران کار بسیار وسیع تر بود باعث شد نگاهم به این کار بازتر شود و طی سالهای ۴۵ تا ۵۷ هر هفته چند مهمان خارجی از همه کشورها مثل آلمان، فرانسه، فنلاند داشتیم که برایشان فرش می خریدیم و با خود می بردند.

وی ادامه داد: تا چند سال بعد از انقلاب وقفه ای در صادرات ایجاد شد و سپس با یکی دو شرکت متعلق به یعقوبی آشنا شدیم که با آلمان کار می کردند و ما فرش های این شرکت ها را تامین می کردیم و بعد به خاطر ارزیابی های گمرک و برخی مشکلات باز وقفه ای در کار ایجاد شد. ولی از سال ۶۲ تا ۶۳ صادرات من بسیار زیاد شد و در استان به عنوان صادرکننده نمونه معرفی شدم. یک بار هم در سال ۶۹ بالاترین محموله فرش صادراتی ایران متعلق به بنده بوده و این محموله را با جیمبوجت ۷۴۷ به آلمان فرستادیم. اکنون نیز صادرات به دلیل برخی از مشکلات و تحریم بسیار کم شده است و صادرات محدودی به دبی، قطر، ژاپن و آلمان است.

حرف اول فرش دستباف قم در تنوع رنگ و نقشه

وی خاطر نشان کرد: تنوع نقشه ها بسیار زیاد است و استان قم به دلیل تنوع رنگ و نقشه در ایران حرف اول را می زند.

به گفته وی،  در قم مخصوصا در این ۲۰ ساله رقابت تنگاتنگی بین تولیدکننده ها ایجاد شده که رقابت بسیار پیش برنده و مفید است و به دلیل اینکه ما با خارج ارتباط کاری داریم موثر است ولی به دلیل نزدیکی قم به تهران و رابطه ای که خریدارها با ما داشتند باعث شد اشکالات ما برطرف شود و به بازار هدف توجه بیشتری داشته باشیم و این امر سبب توسعه و ارتقا جایگاه فرش قم شد.

این پیشکسوت در عرصه فرش با اشاره به اینکه قم از دو شهر کاشان و اراک ایده می گرفت، افزود: ارباب حسین جان اربابی بنیان‌گذار فرش در قم بوده و فرش توسط وی توسعه پیدا کرد و توسط حسین غفاری ادامه پیدا کرد.

وی یادآور شد: قم، اصفهان و تبریز دارای صنعت فرش پیشرفته است و با وجود قدمت بیشتر فرش در تبریز و کاشان ولی جایگاه قم نسبت به همه شهرها بالاتر است و اعتبار بیشتری در سطح جهان دارد.

به گفته وی، از سال ۴۵ به بعد فرش ابریشم قم رونق پیدا کرد و دیگر بافت ها رشدی نداشت و تا سال ۵۰ به بعد مزد بافندگان فرش ابریشم نیز خیلی زیاد شد که بافندگان می توانستند تغییرات زیادی در زندگی خود بدهند؛ چراکه مزد یک فرش ابریشم برای کارگران آن به اندازه پول خرید یک خانه بود ولی متاسفانه الان به دلیل تورم، تحریم و مشکلات اقتصادی فرش بافان مزد زیادی دریافت نمی کنند و فرش به اندازه تورم رشد نداشته است.

وی با بیان اینکه فرش ایران به عنوان یک کالای لوکس و تشریفاتی در دنیا شناخته می شود، گفت: متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم ها نتوانستیم بازارهای خود را در دنیا نگهداریم و بازارها را از دست دادیم. امریکا، آلمان، ایتالیا، سوییس بازارهای بزرگ ایران بودند ولی امروزه هیچ خریدی از ما ندارند.

وی در پایان بیان داشت: متاسفانه در زمینه تبلیغات ضعف داریم چراکه فرش قم فرش عمدتا صادراتی بوده است و تولیدکنندگان و صادرکنندگان نیازی به تبلیغات در سطح عموم احساس نکردند و دولت بهتر است به جای جوایز درنظر گرفته اقدام به تبلیغات در سطح کشورهای خارجی و بازارهای هدف فرش کند تا بتوان میزان بازار و صادرات این کالای ارزشمند را افزایش داد.