✅ بازدید پرفسور اسپالا و دستیارشان دکتر ارالدو از قم

#سیدمحسن_محسنی نامه‌ای با امضای جناب حمیدرضا عابدی خرسند مدیر کل محترم روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری به عنوان میزبان و دعوت کننده به چند مقام و دستگاه از جمله نمایندگی وزارت امورخارجه در قم و بنیاد قم‌پژوهی مبنی بر اعلام خبر بازدید یادشدگان از قم و استفاده از دیدگاه‌های انتقادی و سازنده‌شان در خصوص […]

#سیدمحسن_محسنی

نامه‌ای با امضای جناب حمیدرضا عابدی خرسند مدیر کل محترم روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری به عنوان میزبان و دعوت کننده به چند مقام و دستگاه از جمله نمایندگی وزارت امورخارجه در قم و بنیاد قم‌پژوهی مبنی بر اعلام خبر بازدید یادشدگان از قم و استفاده از دیدگاه‌های انتقادی و سازنده‌شان در خصوص بایسته‌های معماری و شهرسازی و تشکیل جلسه‌ای در ۷/۷//۹۵ ساعت ۱۳ در شهرداری جهت هماهنگی وصول گردید. بنده به نمایندگی از بنیاد قم‌پژوهی در این جلسه شرکت کردم. معلوم شد که جناب اسپالا و دستیارشان که ایتالیایی و صاحب نظر در امور معماری و شهرسازی‌اند، سال پیش به قم آمده و از زوایای مختلف معماری و کالبدِ شهر را بررسیده و دیده‌اند و در مجموع نگاه‌شان – با توجه به هویت و پیشینه تاریخی و طبیعی شهر – به تحولات معماری جدید و چهره کنونی شهر منفی بوده است.
جناب کریمی نماینده محترم دفتر وزارت خارجه که انعکاس دهنده موضوع بودند سعی در این داشتند که از این سفر نهایت استفاده عاید جامعه علمی و مدیران تأثیرگذار شهر شود و فرصتی ایجاد گردد تا نه تنها دیگر آسیبی متوجه قم نباشد، بلکه این سفر به جریانی مثبت و پایدار برای بهبود اوضاع به‌خصوص حفظ هویت تاریخی و چهره شهر و تقویت فرهنگ عمومی منجر شود. دلسوزی و حسن نیت و همت ایشان در این باره تحسین برانگیز بود و برای بندۀ علاقه‌مند شوق برانگیز.
جناب دکتر کاووسی معاون محترم میراث فرهنگی که زودتر از دیگران در جلسه حاضر شده بودند و خدمت‌شان ارادات داشتیم، قبل از جلسه به بنده و در حین جلسه به جمع گفتند که بسیاری از اشکال‌ها را ما خود می‌دانیم. مهم توجه به نظرهای کارشناسی است تا زمانی‌که به این نظرات توجه عمیق و عملی به دست مسئولان نشود، راه به جایی نخواهیم برد.
دیگر حضار محترم از جمله نماینده محترم مدرسه اسلامی هنر، امکانات و ظرفیت‌های علمی خود را بیان داشتند.
پس از مدتی جناب جانقربان مسئول محترم معماری و شهرسازی شهرداری به جمع پیوستند و پس از استماع دقیق صحبت حاضران از طرح‌های انجام شده و مقرر در امر معماری و بافت تاریخی صحبت کردند. سپس قرارهای مربوط به چگونگی پذیرایی و ارائه موضوعات و تشکیل جلسات و کارگاه‌های علمی و عملی برای استفاده حداکثری از سفر این دانشمندان به قم با حضور میزبان(شهرداری محترم قم) گذاشته شد.
در پایان فرصتی نیز در اختیار بنده گذاشته شد. عرض کردم که بسیاری از عناصر هویتی قم از بین رفته است. حالا هر چه بوده گذشته، هر چند حرف بسیار در این باره داریم. اگر از میان آثار کهن خیابان آذر، شامل بازار و میدان کهنه و گذرهای آن و منار‌های مدرسه غیاثیه و مناره دوره زند و مسجد جمعه و مدرسه جهانگیر خان و شیخ اباصلت مجاور دروازه ری قدیم خیابان کشیده شود، دیگر صحبت از بافت تاریخی قم قابل دفاع نیست و فاتحه بافت خوانده می‌شود و در این صورت ما دیگر چیزی به نام بافت نداریم؛ بلکه لکه‌ها یا نقطه‌های تاریخی خواهیم داشت. بنابرین از این اندک باقیمانده بافت به هر نحو محافظت کنیم. قرار شد بنده مطلبی در این باره بنویسم. جلسه با میزبانی خوب و محترمانه حضرت عابدی پایان یافت.