✅ شکارچی‌های قدیم قم

سیدمحسن_محسنی تاریخ اجتماعی آنهایی است که پیشتر پیرامون ما و پیشینیان ما گذشته است. خوب‌ها و بدهایی که دیده‌اند و دیده‌ایم. بحث شکار و شکارچی‌ها هم از این مقوله است. اینک نام تعدادی از شکارچی‌های قدیمی قم به روایت یکی از قدیمی‌ها آقای سید اسُدالله محسنی نقل می‌شود. ۱٫ ارباب آق رضا جمکرانی: از سرکشان […]

سیدمحسن_محسنی

تاریخ اجتماعی آنهایی است که پیشتر پیرامون ما و پیشینیان ما گذشته است. خوب‌ها و بدهایی که دیده‌اند و دیده‌ایم. بحث شکار و شکارچی‌ها هم از این مقوله است. اینک نام تعدادی از شکارچی‌های قدیمی قم به روایت یکی از قدیمی‌ها آقای سید اسُدالله محسنی نقل می‌شود.
۱٫ ارباب آق رضا جمکرانی: از سرکشان و گردن کلفت‌های قم. او یاغی و سرش به بدنش وصل بود(گردنش کوتاه بود.) دُشوه‌ای بزرگ هم بر گردنش بود. اظهار می‌کرد که با شما قوم و خویشیم. یعنی از طرف حاج محترم خانم مادر بزرگ مادری‌ام که دختر حاج علی اکبر ارباب سازنده مسجد و آب انبار باغ پنبه در دوره قاجار بود.
۲٫ حسن مینویی معروف به حلوایی. پهلوان و شکارچی که شصتش را تیر برده بود. پدرش حاج ابراهیم حلوایی بچه کوچه یزدی‌ها بود. سینی مس را با دست پاره می‌کرد.
۳٫ نظام دربانی که از تولیتی‌ها بود. قلعه سلطون باجی مال او بود. از شکارچی‌های قهار و پسرش.
۴٫ آق محمد لاجوردی. از اهالی باغ پنبه.
۵٫ علی رهقی دالاندار سرای ضاد که تفنگ شکاری برای گله‌امان را از او خریدیم.
۶٫ آق جعفر جنابان که گله‌دار بود و یکی دیگر از تفنگ‌های شکاری را برای گله‌امان از او خریدیم.
۷٫ علی وشنوه‌ای که سال اول هنگام رفتن به ییلاق اشترانکوه لرستان او را برای محافظت گله‌ها به عنوان تقنگ‌چی بردیم.
۸٫ آق ابوالفضل لاجوردی برادر حاج عبدالحسین و پدر حاج آق مهدی لاجوردی.
منبع: آقای سید اسَدُالله محسنی( تابستان ۱۳۹۵)
البته این روایت ناقص است و در آینده در صورت امکان تکمیل می‌شود. اشخاص مطلع دیگر هم می‌توانند این روایت را کامل یا اصلاح کنند.