✅ قلعه گبری/روستای متروک حاجی آباد

🔹حمید صادقی آثار بنای خشت و گِلی در حد فاصل مسجد حضرت ابوالفضل(ع) واقع درجاده قدیم قم – جعفریه[جاده کهن ساوه] و روستای پاجیان دیده می‌شود. این بنا با فاصله اندکی از جاده قرار دارد. آثار موجود نمایانگر بنای وسیعی است که به نظر می‌رسد محلی برای سکونت بوده است. بنا، در قسمت‌های زیادی تخریب […]

🔹حمید صادقی
آثار بنای خشت و گِلی در حد فاصل مسجد حضرت ابوالفضل(ع) واقع درجاده قدیم قم – جعفریه[جاده کهن ساوه] و روستای پاجیان دیده می‌شود. این بنا با فاصله اندکی از جاده قرار دارد. آثار موجود نمایانگر بنای وسیعی است که به نظر می‌رسد محلی برای سکونت بوده است. بنا، در قسمت‌های زیادی تخریب گردیده اما از آثار موجود می‌توان پی به وجود چهار برج نگهبانی برد که حکایت از وجود قلعه‌ای مسکونی دارد.
از یکی از مطلعین محلی به نام سیف‌الله سعادت علی[مأمور گشت اداره منابع طبیعی] در خصوص هویت و قدمت بنا، جویای اطلاعات شدم. ایشان بر اساس شنیده‌های سینه به سینه، پیشینه بنا را مربوط به گَبری‌ها و آن‌جا را “قلعه گبری” می دانستند. اما تا زمانی که خودشان به یاد دارند، آن‌جا به عنوان آبادی موسوم به “حاجی آباد” مورد استفاده قرار گرفته است. در دهه پنجاه “حاج محمد احمد لو” عموی ایشان در آن‌جا سکونت داشته‌ و در حدود پنجاه سال پیش از آن نیز تعداد بیست خانوار ساکن آن‌جا بوده‌اند.
هفت هشت ساله بوده‌اند که آیت‌الله کاشانی در آن‌جا ملک کشاورزی داشته و هر از گاهی با خانواده جهت استراحت به این مکان می‌آمده و چند روزی در این روستا اقامت می‌نمودند. بعد از انقلاب که حضرت امام تشریف آوردند و برق به روستای بُستان آمد، عموی ایشان نیز به آن روستا نقل مکان نمود و روستای کهن حاجی آباد کاملاً متروکه گردید.