✅ نسوان مطهره مدفون در جوار حضرت فاطمه معصومه(س)

🔹حمید صادقی چون فاطمه معصومه(س) وفات یافت او را در مقبره بابلان در کنار سردابی که برای او آماده کرده بودند، دفن کردند. بعد از آن نسوان مطهره دیگری در جنب قبر حضرت دفن گردیدند. از همین روی مزار شریفه دو قبه(گنبد) داشت که بعد‌ها یکی گردید. اما این‌که به زیر هر قُبه چند قبر […]

🔹حمید صادقی

چون فاطمه معصومه(س) وفات یافت او را در مقبره بابلان در کنار سردابی که برای او آماده کرده بودند، دفن کردند. بعد از آن نسوان مطهره دیگری در جنب قبر حضرت دفن گردیدند. از همین روی مزار شریفه دو قبه(گنبد) داشت که بعد‌ها یکی گردید. اما این‌که به زیر هر قُبه چند قبر و برای کدام نسوان بوده است این‌چنین آمده است: «پس از وفات فاطمه، اُم محمد دختر موسی رضائیه[موسی رضائیه فرزند امام جواد علیه السلام مشهور به مُبرقَع] [از آن‌جایی که امام علی بن موسی الرضا(ع) به “الرضا”مشهور و ملقب بود، فرزندان، نوادگان و خاندان ایشان تا سال‌ها در میان مردم به “رضائیه”، “رضویه”، “ابن الرضا” یا “ابناء الرضا” مشهور بوده و همچنان هستند] وفات یافت. او را جنب قبر فاطمه دفن کردند و پس از او خواهر او میمونه ابن الرضائیه [وفات یافت] و او را نیز همان‌جا دفن کردند و قُبه بر سر تربت ایشان بنهادند؛ متصل به قُبه فاطمه علیها السلام. در این دو قُبه شش قبراند:
قُبه اول، قبر ستی فاطمه بنت موسی بن جعفر علیهم السلام و قبر اُم محمد بنت موسی خواهر محمد بن موسی علیهم السلام و قبر اُم اسحاق جاریه [کنیز] محمد بن موسی.
در قبه ثانیه، قبر اُم حبیب جاریه ابی علی محمد بن احمد بن الرضا علیهم السلام و این کنیزک مادر اُم کلثوم دختر محمد بوده است و قبر اُم قاسم دختر علی کوکبی[کوکبی لقب یکی از سادات حسینی است که در سال ۲۵۰ بر اثر فشار زندگی به همراه جمعی دیگر از سادات حسنی و موسوی از مدینه به سمت بلاد جبل هجرت کردند سرکرده آنها کوکبی بود] و قبر میمونه دختر موسی[مُبرقَع] خواهر محمد بن موسی علیهم السلام .»
لذا جنب قبر حضرت فاطمه(س) دگر نسوان مطهره از جمله اُم محمد و میمونه از نوادگان امام جواد(ع) مدفون‌اند و به دلیل تک گنبدی بودن و عدم اطلاع رسانی، مغفول مانده‌اند. از این رو سزاوار است در محل آستانه مقدسه، اقدام مقتضی جهت تعریف این موضوع و آگاه کردن زوار محترم صورت پذیرد.
منبع:
تاریخ قم، تألیف حسن بن مالک اشعری قمی، ترجمه تاج‌الدین حسن بن عبدالملک قمی(۸۰۵-۸۰۶ ق)، تحقیق محمد رضا انصاری قمی، کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی.