💠 جدیدترین و لوکس‌ترین بادگیر قم

✍️ سیدمحسن محسنی من هر موقع که در زمان کودکی به بالای پشت بام خانه قدیمی‌امان می رفتم، بر فراز بام خانه‌ها انبوهی از بادگیرها می‌دیدم. بعدها که در کتاب‌های درسی “سفر به شهر بادگیرها” نوشته جلال آل‌احمد را خواندم، با تصور کودکانه خودم گفتم قم شهر بادگیرها است چرا یزد؟ اصلا به ذهنم خطور […]

✍️ سیدمحسن محسنی

من هر موقع که در زمان کودکی به بالای پشت بام خانه قدیمی‌امان می رفتم، بر فراز بام خانه‌ها انبوهی از بادگیرها می‌دیدم. بعدها که در کتاب‌های درسی “سفر به شهر بادگیرها” نوشته جلال آل‌احمد را خواندم، با تصور کودکانه خودم گفتم قم شهر بادگیرها است چرا یزد؟ اصلا به ذهنم خطور نمی‌کرد که روزی باید در محلات قدیمی قم، چشم به این سو و آن سو بگردانی تا بلکه یک بادگیر پیدا کنی.
از اوایل دهه پنجاه که نوگرایی در قم شروع شد، ساختن بادگیر هم رو به فراموشی رفت. البته چند ساختمان جدید ساز در دهه شصت و هفتاد، بر فراز بام خود با مصالح جدید بادگیر ساختند که در آینده نزدیک تصاویر آن ها را منتشر خواهم کرد.
چند شب پیش جدیدترین و لوکس ترین بادگیر قم را در خیابان بوعلی ( مقابل باغ سالاریه) دیدم. دیشب با شتاب از آن تصویربرداری کردم. ساخت چنین بادگیر لوکسی نشان می‌دهد که علی‌رغم سیطره مدرنیزم بر زندگی امروزی، استفاده از مزایای گذشته در پاره‌ای از افراد و سلیقه‌ها همچنان محفوظ مانده است.
البته تفاوت بادگیرهای امروزی با دیروزی در هوای مطبوعی است که بادگیرهای امروزی ندارند. به این معنی که در گذشته باد با گذشتن از روی باغات و مزارع پُروسعت اطراف و داخل شهر وارد بادگیر می‌شد و در پاره‌ای خانه‌ها از روی حوض یا آب انبار زیرِ بادگیر هم عبور می‌کرد و هوای خنک و دلپذیری به ساکنان هدیه می‌داد. اما امروزه ضمن از بین رفتن باغات و مزارع با آلودگی هوای ناشی از خودروها و موتورها و احتراق لوازم خانگی و انبوه صنایع مستقر در اطراف قم و ریزگرد (خاکباد) های ناشی از دخالت ناروای انسان در طبیعت روبه‌روایم که اجازه ورود هوای مطبوع به داخل بادگیرها را نمی‌دهد.
در زیر تصویر جدیدترین و لوکس‌ترین بادگیر قم را ببینید.