💠 حسین کاردی

✍️ زنده‌یاد استاد سیدحسن لاجوردی‌زاده ۱۴۰۰/۰۴/۲۲ حسین کاردی یکی از بچه‌های کوچه نو بود که در آن زمان جزو محله باغ‌پنبه بود. حسین کاردی از لات‌های مشهوری بود که در تهران و دروازه قزوین راستا داشت و از او حساب می‌بردند. او شخص گردن کلفت و بی‌باکی بود که توانسته بود در بین گردن کلفت‌های […]

✍️ زنده‌یاد استاد سیدحسن لاجوردی‌زاده

۱۴۰۰/۰۴/۲۲

حسین کاردی یکی از بچه‌های کوچه نو بود که در آن زمان جزو محله باغ‌پنبه بود. حسین کاردی از لات‌های مشهوری بود که در تهران و دروازه قزوین راستا داشت و از او حساب می‌بردند. او شخص گردن کلفت و بی‌باکی بود که توانسته بود در بین گردن کلفت‌های تهران و سایر شهرستان‌ها برای خودش جایی باز کند که معروف به حسین کاربری شده بود. البته سایر محله‌های قم هم گردن کلفت و لات داشت که خودشان به خودشان می‌گفتند زرنگ. این‌ها دعوا کردن و گردن کلفتی و لات‌بازی را زرنگی می‌دانستند. بچه‌های کوچه حرم هم اهل دعوا و مرافه (مرافعه) بودند. ترقی‌ها هم که در شاه خراسان و عربستان زندگی می‌کردند اهل دعوا و مرافعه بودند. در سایر نقاط شهر قم از این موجودات زیاد پیدا می شد که چون جزو محله باغ‌پنبه نیستند از ذکر آنها خودداری می‌شود.
(برگرفته از کتاب چاپ نشده “تاریخ محله باغ‌پنبه”)

توضیح اهتمام کننده:
مرحوم حسین شیرزاد معروف به حسین کاردی و برادرش عباس شیرزاد از دوستان مرحوم طیب حاج رضایی بودند. آنها در میدان بارفروشان تهران صاحب دستگاه بودند. گویا در تبعید گردن کلفت‌های تهران به بندرعباس در دوران پهلوی دوم مرحومان حسین شیرزاد و طیب حاج رضایی نیز تبعید می‌شوند. ظاهرا ترانه کوچه بازاری آن زمان “بندر عباس جای لاتاس” (بندر عباس جای لات‌ها است) اشاره به همین تبعید دارد. این دو برادر اهل کوچه نو بودند. مرحوم شیرزاد در ایام محرم به منظور عزاداری و کمک به مخارج هر سال از تهران به تکیه کوچه نو می‌آمد. در عزاداری اخلاص داشت. یکی از جاهایی که بدان وارد می‌شد منزل آباء – اجدادی نگارنده بود. نگارنده او را مکرر دیده بود که در ابتدای ورود با ریسمانی به منبر تکیه دخیل می‌بست. هیکل لاغری داشت. ولی می‌گفتند بی‌اندازه بی‌باک بوده است.
عکسی از او وجود دارد که او و برادرش را در ملاقات با رهبر فقید انقلاب در اوایل پیروزی نشان می‌دهد.