💠 شب استاد حسن معمارباشی قمی

✍️ محمد امیدواریان استاد حسن معمارباشی قمی، هنرمند چیره‌دست دوران قاجار که بی‌شک از معماران و استادکاران قرن گذشته است که هنر معماری ایرانی در آثار ایشان به کمال می‌رسد. آثار استاد حسن هر کدام قابلیت چندین رساله در حوزه معماری، شهرسازی، سازه، آرایه، هنر، ایران‌شناسی و انسان‌شناسی دارد. در کارهای استاد حسن جایگاه انسان […]

✍️ محمد امیدواریان

استاد حسن معمارباشی قمی، هنرمند چیره‌دست دوران قاجار که بی‌شک از معماران و استادکاران قرن گذشته است که هنر معماری ایرانی در آثار ایشان به کمال می‌رسد. آثار استاد حسن هر کدام قابلیت چندین رساله در حوزه معماری، شهرسازی، سازه، آرایه، هنر، ایران‌شناسی و انسان‌شناسی دارد.
در کارهای استاد حسن جایگاه انسان به اوج خود می‌رسد. تیمچه یکی از بی‌نظیرترین فضاهای معماری و شهری است که می‌توان از آن نام برد. محال است در بازار شهر قم قدم بگذارید و به ورودی تیمچه برسید (با تمام ناملایمت‌هایی که در ورودی فضا وجود دارد) از کوچک و بزرگ اندکی تامل نکنید و بعد عبور کنید. کشش بی‌نظیر دارد. مسجد سپه سالار دیگر شاهکار استاد حسن است که به نظرم هنر معماری و تزئینات جانبی در آن به اوج خود می‌رسد.
بشــنوید ای دوســتان ایــن داســتان / راز پنهانــی ز قــول راســتان
داســتانی مســتتر افشــا کنــم / قصــۀ پــر غصــه‌ای انشــا کنــم
شــمه‌ای بشــنو تــو از احــوال مــن / تــا معیــن بــر تــو گــردد حــال مــن
از ســلوک دهــر هســتم در محــن / پیشــه‌ام معمــاری و نامــم حســن
همه این‌ها هر روز ما را مصمم‌تر می‌کرد تا نشستی در شان و جایگاه ویژه ایشان برگزار کنیم. پس از بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم جایگاه استاد حسن فراتر از یک نشست است. با مشورت‌های انجام شده پیشنهاد برگزاری یکی از “شب‌های بخارا” به نام استاد حسن معمار‌باشی مطرح گردید. بی‌شک بخارا یکی از نشریات وزین و فاخر در حوزه ایرانشانسی، فرهنگی و هنری کشور است . استاد علی دهباشی یکی از چهره‌های فرهنگی فاخر کشور است که جایگاه ایشان و نشریه‌اش فراتر از مرزها رفته است. استاد علی دهباشی بی‌شک عاشقانه ایران را دوست دارد و شهرت ایران‌دوستی او به آن سوی مرزها راه یافته است. (با آرزوی سلامتی برای ایشان) ارتباط با ایشان از طریق دوست خوبم آقا ایوب داغمه‌چی مدیریت مجموعه “کتاب شهر” برقرار گردید و مطابق برنامه‌ریزی‌ها نشست در اولین روز عصر جمعه زمستان ۱۴۰۲ در شهر قم برگزار گردید. خدا را شاکریم این نشست با حضور پژوهشگران حوزه معماری، شهرسازی، تاریخ و ایران‌شناسی برگزار گردید. نشستی که آغاز این راه و مقدمه‌ای است برای کنگره استاد حسن معمارباشی قمی.
مقرر گردید با دانشگاه‌ها و مراکز تخصصی و نهادهای مطالعاتی و اجرایی برنامه‌ریزی گردد. لذا از تمامی علاقه‌مندان تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم دعوت به عمل می‌آید که در این راه سخت ما را همراهی نمایند.
در برگزاری این نشست بر خود واجب می‌دانم تشکر و قدردانی خود را از همراهان با این برنامه تقدیم کنم:
ابتدا از جناب دهباشی عزیز و مجموعه بخارا که مسئولیت برگزاری این نشست را بر عهده گرفتند.
از اساتید ارجمندی که از همواره به حقیر لطف داشتند و قبول زحمت نمودند:
– مهندس پارسی عزیز و دوست داشتنی که با بیان شیوای خود که ناشی از عمری تجربه‌اندوزی و دانش‌پژوهی است به این مجلس تخصصی اعتبار بخشیدند.
– دکتر صفائی‌پور استاد خوبم که تلاقی دانش سنتی و دانش دنیای مدرن در برخورد استاد حسن با میرزا مهدی خان ممتحن الدوله نخستین آرشیتکت تحصیل کرده در فرانسه را تجزیه و تحلیل کردند.
– استاد محسنی همراه همیشگی که با ارائه جذاب و با بیان شیوای خود به معرفی زندگی و آثار استاد پرداختند.
– دکتر رئیس جعفری استاد دوست داشتنی و قمی اصیل که با مدیریت جلسه اعتباری دیگر به جلسه افزودند.
– دوست عزیز و همراه همیشگی که در روزگاری فراموشی فرهنگ همواره حامی و مشوق این جلسات است آقای شهاب‌علی عرب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی و مدیر مجموعه خانه تاریخی یزدان‌پناه.
– آقا ایوب داغمه‌چی مدیر کتاب شهر قم.
– آقای حسام‌علی عرب مدیر مجموعه کافه دم‌بار.
– دوست و استاد بزرگوار خانم مهندس بیات از گروه مطالعات قم‌شناسی.
– آقای هادی ربانی دبیر بنیاد قم‌پژوهی.
– سرکار خانم نداف‌نیا دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی.
– آقای دکتر محمدی مدیر مجموعه خانه معماری نگار.
– دانشجویان خوبم در گروه معماری دانشگاه شهاب دانش (امیرحسین جهانبخش، سیدحسن آل‌طه و آتنا آقا‌محمدی).
همچنین از اعضای هیئت مدیره و پرسنل محترم اتاق بازرگانی استان قم که در روز تعطیل ما را در برگزاری این جلسه همراه نمودند تشکر ویژه دارم.
دست کمک خواهی به سوی همه عاشقان برای برگزاری کنگره شکوهمند پاسداشت استاد حسن معمارباشی قمی درا