💠 قسمتی از بافت قدیمی طایقان

💠 قسمتی از بافت قدیمی روستای داغون/طایقان/تایگان ✍️ سیدمحسن محسنی این روستا در حال حاضر نزدیک‌ترین روستا به قم است. پیش از این روستای جمکران و روستای شاغالو/شادقلی‌خان که زبان خلجی در آن هنوز هم جاری است، نزدیک‌ترین روستا به قم‌ محسوب می‌شدند. هردو روستا اینک در محدوده شهر قم قرار گرفته‌اند. روستای طایقان در […]

💠 قسمتی از بافت قدیمی
روستای داغون/طایقان/تایگان

✍️ سیدمحسن محسنی

این روستا در حال حاضر نزدیک‌ترین روستا به قم است. پیش از این روستای جمکران و روستای شاغالو/شادقلی‌خان که زبان خلجی در آن هنوز هم جاری است، نزدیک‌ترین روستا به قم‌ محسوب می‌شدند. هردو روستا اینک در محدوده شهر قم قرار گرفته‌اند.
روستای طایقان در حال تحول کامل به سوی امروزین شدن است، با این حال خصایص روستایی بودنش (داشتن باغ آن هم در سطح وسیع و مزرعه و گوسفنداری و مقداری از آداب و رسوم) را هنوز حفظ کرده است. عناصری که پیش از این دو روستای پیشین تا سطح وسیعی داشتند و نگارنده آنها را به یاد دارد. هم اکنون روستای شادقلی‌خان که تا دهه شصت باغ‌های بزرگی داشت دیگر باغی ندارد. یکی از این باغات بزرگ – باغ حاج ارباب محمد آقا اربابی – را عموزاده پدرم مرحوم حاج سیدمرتضی محسنی معروف به حاج مدیر، اداره می‌کرد.
بازمانده عناصر روستایی قم اعم از مادی و معنوی از جمله معماری و باغداری و کشاورزی و گوسفنداری و گاوداری و آداب و رسوم از موضوعات پژوهشی است که دانشجویان مرتبط می‌توانند بدان بپردازند. این عناصر با شدت هرچه تمام‌تر در حال زوال و نابودی است. خاصه که به خطا و نابجا منطقه قم به سرعت در حال صنعتی شدن است و صنعت زدگی (آن هم صنایعِ بیشتر به‌شدت آلوده کننده) در کنار نوشدگی (در برخی جاها به‌شدت نابهنجار)، تمام عناصر بومی را که جذابیت خاص خود را داشت و دارد با اشتهای کامل خواهد بلعید. بنابراین فرصت بسیار کم است.
فعلا سه در چوبی بازمانده از بافت قدیم روستا را بنگرید.