💠 موزه سوهان

✍️ سیدمحسن محسنی ۱۴۰۰/۰۳/۲۵ قم با وجود تاریخ کهن و قدمت بسیار، موزه‌ای درخور ندارد. قدیمی‌ترین موزه همانا موزه آستانه مقدسه است که به دست وزیر باحکمتِ دوران پهلوی اول، مرحوم علی اصغر حکمت در سال ۱۳۱۴ تاسیس شد. گویا نخستین یا دومین موزه مدرن ایران هم محسوب شود. تا انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ قم […]

✍️ سیدمحسن محسنی

۱۴۰۰/۰۳/۲۵

قم با وجود تاریخ کهن و قدمت بسیار، موزه‌ای درخور ندارد. قدیمی‌ترین موزه همانا موزه آستانه مقدسه است که به دست وزیر باحکمتِ دوران پهلوی اول، مرحوم علی اصغر حکمت در سال ۱۳۱۴ تاسیس شد. گویا نخستین یا دومین موزه مدرن ایران هم محسوب شود.
تا انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ قم موزه دیگری نداشت. بعد از آن چند موزه کوچک دیگر نیز به صورت موضوعی ایجاد شد. لیکن هیچ‌کدام در قدر و اندازه این کهن‌دیار نیست.
یکی از موزه‌هایی که لزوم دارد در قم تاسیس شود، موزه سوهان است. با الگوگیری از موزه‌های مشابه مانند موزه شکلات در ترکیه و مالزی و موزه صابون در لبنان می‌توان موزه سوهان را در قم ایجاد کرد. اجمالا و عجالتا مواد موزه از باب تمثیل می‌تواند به شرح ذیل باشد:
۱. تصاویر سوهان‌پزان قدیمی قم؛
۲. شرح زندگی آنان؛
۳. تصاویر مغازه‌های سوهان فروشی‌های قدیم؛
از باب مثال تا چند سال پیش تابلوی سوهان‌پزی صفایی از سوهان‌پزان قدیمی قم در چهار راه بازار دیده می‌شد و تاریخ تاسیس نیز که بسیار قدیمی بود در آن درج شده بود.
۴. ابزار و آلات سوهان‌پزی؛
۵. قوطی‌های قدیمی سوهان؛
۶. تصویر یا بازسازی شده انواع گل سوهان؛
۷. اسناد مربوط به صنف سوهان‌پز؛
۸. ایجاد کارگاه سوهان‌پزی به صورت نمادین؛
۹. تهیه فیلم مستند از فرآیند تولیداین سوغات و نمایش آن در موزه؛
۱۰. تدوین تاریخ شفاهی سوهان‌پزی.
بندهای دیگری نیز می‌توان بر فهرست بالا افزود.

این موزه ممکن است که با موزه حلوا‌سازی و ارده‌سازی که آن هم در قم قدمت دارد، توامان باشد.
صنف سوهان‌پز باید در تشکیل این موزه پیش قدم باشد و دست اندرکاران امور گردشگری قم نیز باید در این امر مشارکت کنند.