💠 پل تاریخی داغون/ طایقان/ تایگان

✍️ سیدمحسن محسنی روستای طایقان ، روستایی باستانی است. از بافت کهن آن چیزی بازنمانده است. در عکس ذیل می‌بینیم که گردشگران برای دیدن پل بدانجا آمده‌اند. پس بکوشیم این تنها اثر ثبت شده آن روستا را به‌خوبی محافظت کنیم. آب رودخانه لایه‌های زیرین پل را شسته است و احتمال فروریختن پل وجود دارد. این […]

✍️ سیدمحسن محسنی

روستای طایقان ، روستایی باستانی است. از بافت کهن آن چیزی بازنمانده است. در عکس ذیل می‌بینیم که گردشگران برای دیدن پل بدانجا آمده‌اند.
پس بکوشیم این تنها اثر ثبت شده آن روستا را به‌خوبی محافظت کنیم. آب رودخانه لایه‌های زیرین پل را شسته است و احتمال فروریختن پل وجود دارد. این وضع در عکس دیده می‌شود. میراث فرهنگی به عنوان متصدی قانونی باید با نصب مانع، از رفت و آمد ماشین‌های سنگین جلوگیری کند.
تنها با به کار بردن کمی ذوق و صرف اندکی هزینه و کاشت چند درخت از جمله سرو شیراز و کاج مشهدی و تاسیس غذاخوری سنتی و چایخانه سنتی زیبا و نورپردازی شبانگاهی در اطراف پل می‌توان به جذابیت آن افزود و جماعت بیشتری از گردشگران را به آنجا کشاند. مطمئنا سود حاصل، چندین و چند برابر جبران هزینه‌ها را خواهد کرد. از بالای پل بسترِ رود در پگاهان و عصرگاهان بسیار جذاب است. خاصه آن هنگام که آب در آن جاری است. از این جاذبه‌ها به‌راحتی نگذریم. این‌ها پول‌ساز و شغل‌ساز است. اهالی بومی باید از آنها بهره‌مند شوند.
اگر برای عبور ماشین‌های سنگین نیاز به پل است، متصدیان باید در جایی دور از چشم‌اندازِ پلِ تاریخی، پلی جدید و مناسب بسازند.
بسیاری از قمی‌ها از این پل خاطره دارند. خصوصا کسانی که از فراز آن به درون آب شیرجه می‌زدند.



💢 پل تاریخی داغون/ طایقان/ تایگان

 


💢 پل طایقان رو به جنوب از سمت شمالی

 


💢 سوی جنوبی پل طایقان بر روی رود گلفشان/اناربار/لعل رود/قدیم رود

 


💢 سوی شمالی پل طایقان


💢 دورنمای پل طایقان و گردشگران در دو سوی رود

 


💢 نمایی از بافت کهن طایقان و روستائیان طایقانی در حال استراحت