💠 گنجینه‌ای بیرون از موزه

(محراب مسجد محمدیه) اثر استاد زنده‌یاد اصغر پنجه‌پور ✍️ امیرحسین میرقیصری در ضلع شرقی شبستان امام خمینی حرم، محرابی با نقش نگاره‌هایی بی‌نظیر و کاشیکاری بسیار ظریف و بی‌همتا خودنمایی می‌کند. این اثر فاخر که به ادعای بسیاری از اهل فن در حوزه معرق کاشی جزو شاهکارهای هنر کاشی‌تراشی یا همان معرق کاشی است محسوب […]

(محراب مسجد محمدیه)
اثر استاد زنده‌یاد اصغر پنجه‌پور

✍️ امیرحسین میرقیصری

در ضلع شرقی شبستان امام خمینی حرم، محرابی با نقش نگاره‌هایی بی‌نظیر و کاشیکاری بسیار ظریف و بی‌همتا خودنمایی می‌کند.
این اثر فاخر که به ادعای بسیاری از اهل فن در حوزه معرق کاشی جزو شاهکارهای هنر کاشی‌تراشی یا همان معرق کاشی است محسوب می‌شود که ظاهرا در دهه پنجاه با طراحی و اجرای کامل توسط استاد فقید اصغر پنجه‌پور
انجام شده است.
ایشان از خصوصیات بسیار حساس و ظریف در حرفه خود برخوردار بود و آن‌گونه که نقل می‌کنند تعصب بسیار زیادی به کاشیکاری داشته تا جایی که اگر کسی یا شاگردی قطعات کاشی را حین کار در گوشه‌ای پرتاب می‌کرد به‌شدت ناراحت و پرخاش می‌کردند. هم‌چنین اعتقاد عجیبی به احترام به کار و قطعات کاشی داشتند.

از نگاه هنری، محراب مسجد محمدیه ظرافت فوق‌العاده در نقش‌ها، اعم از گل‌های شاه‌عباسی، ختایی، پیچ‌های اسلیمی و ترکیب‌بندی در رنگ‌ها است که بسیار استادانه اجرا شده است.
ضخامت بسیاری از گل‌ها و ختایی‌ها حدود سه میلیمتر است که به صورت لایه‌بندی تشکیل یک مجموعه گل شاه عباسی را داده است.
به‌قدری ظرافت و هنر در کار مشاهده می‌شود که گویی اثری نقاشی روی کاشی است تا معرقکاری.

عزیزانی که اطلاعات بیشتری از استاد پنجه‌پور دارند لطف کنند و ارائه دهند.

خوشبختانه در طرح توسعه حرم مطهر این محراب بی‌نظیر به صورت دست نخورده باقی ماند که خود جای شگفتی دارد.

و اما همان‌گونه که محراب زرین فام امامزاده علی بن جعفر یا دربهشت از آثار فاخر ملی ما است، این محراب هم همان‌گونه است و باید حفظ و نگهداری شود؛ لااقل با حفاظ شیشه‌ای تا یادگاری باشد گرانبها برای آیندگان.