💢برای حفظ بافت تاریخی قم به بسیج عمومی نیاز داریم

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان قم گفت: قم یک شهر تاریخی و با اصالت است برای حفظ بافت تاریخی به بسیج عمومی نیاز داریم، ارگان ها، نخبگان و رسانه‌ها باید پای کار بیایند تا ما بتوانیم هویت شهر را برای نسل آینده حفظ کنیم. در جلسه ۴۹۴ بنیاد قم‌پژوهی که با […]

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان قم گفت: قم یک شهر تاریخی و با اصالت است برای حفظ بافت تاریخی به بسیج عمومی نیاز داریم، ارگان ها، نخبگان و رسانه‌ها باید پای کار بیایند تا ما بتوانیم هویت شهر را برای نسل آینده حفظ کنیم.

در جلسه ۴۹۴ بنیاد قم‌پژوهی که با موضوع اقدامات و عملکردهای میراث فرهنگی و گردشگری قم و چالش‌های بافت تاریخی قم با حضور اعضای این بنیاد در دانشگاه طلوع مهر برگزارشد، علیرضا ارجمندی افزود: قم دارای یک پیشینه تاریخی بالای ۷۰۰۰ ساله است. برای اثبات قدمت این شهر مستند تاریخی وجود دارد. اما در قم جایی را نداریم دانش‌آموزان را بدانجا ببریم و بگوییم این هویت شهرماست و این قدمت قم است.

وی با بیان اینکه وجه غالب کاوش‌ها و پیشینه قم نشان از مذهبی بودن قم در گذشته های دور دارد، تصریح کرد: بعد از پیامبر خاتم(ص) همین خطه، خطۀ مومنان وشیعیان بوده، کاشان، قم و چند شهر بودند که بعد از صفویه رشد کرده‌اند و اصالت با این‌ها بود، اما این هویت نه‌تنها برای قمی‌ها بلکه کسانی که به گونه‌ای تصویری از قم دارند اصلاً تبیین نشده است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان قم گفت: یکی از وظایف رسانه‌ها و پژوهشگاه‌ها پرداختن به هویت تاریخی این شهر است. مهمترین مسئله‌ این است که مردم شهر حتی بعضی از فرهیختگان این شهر هویت تاریخی این شهر را نمی‌شناسند.