💢 آثار فاخر کاشی‌کاری معرق در حرم مطهر

در صحن اتابکی، هنوز قسمت‌هایی به شکل اولیه خود باقی مانده است که اطلاعات زیادی را در خصوص تزئینات اصلی این صحن در اختیار ما قرار می‌دهد. امیدواریم مرمت این آثار در آینده، بدون دخل و تصرف باشد و مستندنگاری قبل از مرمت با اشل عکاسی انجام شود. رنگ‌های مورد استفاده در این آثار شامل […]

در صحن اتابکی، هنوز قسمت‌هایی به شکل اولیه خود باقی مانده است که اطلاعات زیادی را در خصوص تزئینات اصلی این صحن در اختیار ما قرار می‌دهد. امیدواریم مرمت این آثار در آینده، بدون دخل و تصرف باشد و مستندنگاری قبل از مرمت با اشل عکاسی انجام شود.
رنگ‌های مورد استفاده در این آثار شامل سفید، زرد، مشکی، فیروزه‌ای و عنابی می‌شود که با گذر زمان قسمتی از رنگ‌ها، کیفیت سابق را ندارد و روشن‌تر از قبل شده است و با توجه به مقدار زیاد کاشی در هر قسمت، تغییر یک رنگ می‌تواند تاثیر زیادی بر کل اثر ایجاد کند و بهتر است کدهای رنگی جایگزین اسم‌های سنتی شوند تا تمام تزئینات صحن اتابکی به صورت یکپارچه مرمت شود.
البته این موارد صرفا جهت یادآوری است و خوب می‌دانیم که کارشناسان و مجریان کار به تمام این امور آگاه هستند.
اگر همانند طرح توسعه حرم مطهر، طرح مرمت و پلان مدیریت برای قسمت‌های تاریخی تهیه شود، کارها اصولی‌تر پیش می‌رود و نام ما برای همیشه به نیکی یاد خواهد شد.

سیدمحمود چاوشی
۱۴۰۳/۰۱/۰۸