🔹 گردشگری فرش دستباف قم
✍️ حسین صادقی باتوجه به پتانسیلهای موجود در ایران در زمینه فرش میتوان از این فرصت در جهت حداکثری گردشگری فرهنگی استفاده نمود. تلفیق فرش و جاذبههای تاریخی و فرهنگی میتواند باعث ایجاد شغل وجلوگیری از مهاجرت شود و با توسعه زیر ساختهای لازم و همکاری سازمانهای مربوطه این مدل گردشگری جدید را معرفی کرد. […]
✍️ حسین صادقی
باتوجه به پتانسیلهای موجود در ایران در زمینه فرش میتوان از این فرصت در جهت حداکثری گردشگری فرهنگی استفاده نمود. تلفیق فرش و جاذبههای تاریخی و فرهنگی میتواند باعث ایجاد شغل وجلوگیری از مهاجرت شود و با توسعه زیر ساختهای لازم و همکاری سازمانهای مربوطه این مدل گردشگری جدید را معرفی کرد.
درحال حاضر تورهایی با عناوین مرتبط با فرش در حال اجرا است که با نقطه ضعفهایی همچون عدم آموزش حرفهای راهنمایان و عدم توجه به فرهنگ نهفته در این هنر عظیم مواجه هستند. با توجه به پتانسیل بالای این هنر اساطیری فرش دستباف ایرانی میتوان از این موضوع به عنوان فرصتی عالی در جهت رسیدن توسعه پایدار گردشگری نام برد و با گسترش و تلفیق فعالیتهای مرتبط با گردشگری و هنر فرش بافی ورنگرزی و … ایران را به جاذبهای برای گسترش فعالیتهای فرهنگی تبدیل کرد.
با بودن چنین گردشگری بازار هدف فرش دستباف ایران چندین برابر بیشتر شناسانده شده و بازارهای هدف برای گردشگران نه صرفا تجار بلکه تمامی اقشار جامعه به سوی این هنر عظیم کشانده و مورد استقبال قرار میگیرد.
شهر قم نیز مانند سایر نواحی ایران از دیر باز مورد توجه هنرهای سنتی، مانند، قالی بافی، سفالگری، منبتکاری، کاشیتراشی، آجرتراشی و حجاری بوده است که در نیم قرن اخیر تاحدی همگی رو به افول نهادهاند.
ولی قالی بافی هنوز هم دارای محبوبیت ایرانی و جهانی است. قالیباقی شهر قم و روستاهای آن، از قطب های قالیبافی ایران محسوب میشود و شهرت جهانی دارد.
فرش دستباف ابریشم قم که قدمتی بیش از صد سال دارد به دلیل کیفیت ارگانیک مواد اولیه و بافت بسیار ظریف شهرت دارد.
ریزبافت بودن، استفاده از نخ ابریشم، رنگرزی گیاهی و دستی نخ آن و نقشهای زیبا، کیفیت بسیار داشته و شهرت جهانی پیدا کرده است. قالیهایی که با این نخهای ظریف ابریشمی به بازار عرضه میشود به قالی گل ابریشم مشهور شده است.
شناسایی قالیهای قم، با دقت به تکنیکهای مختلف در مراحل دارکشی و بافت آن امکانپذیر است. بافت آن بسیار فشرده است. رشتههای تار از نخ پنبه تابیده شده و پودها نازکتر است.
گرهها بسیار ریز و از پشم مرغوب محلی مشهور به پشم سبزوار است. گرهبافی در قم، از نوع گره فارسی است و جفتی بافی کمتر رواج دارد.
ریشهها دوتایی و به هم تابیدهاند و فقط در یک طرف قالی دیده میشود. همچنین ارتفاع پرزها متوسط است. تعداد گرهها درقالیهای کرکی (پشمی) در هر دسیمتر، دسته کم ۲۵۰۰ و در قالیهای ابریشمی تعداد بسیار بیشتر است.
قالی قم بسیار با دوام است و بیشتر یک اثر هنری محسوب میشود و به عنوان یک کالای قیمتی و تزئینی خرید و فروش میشود. طرحهای قالی قم همانند رنگهای مورد استفاده، گستردگی خاصی دارد. نقشهای قالیهای قدیم مشهور به لچک و ترنج، شاه عباسی، محرمات، محرابی و شکارگاه است. این طرحها در ابتدا اقتباس از نقشهای کاشان و اصفهان بوده اما به سرعت با خلاقیت طراحان قم، نقشهها متحول شد و سبک تازهای در هنر قالی بافی ایران پدید آمد. قالیهای قم با رنگهای روشن زمینه مانند سفید عاجی، کرم و زرد قابل شناسایی است. زمینه این فرشها معمولی ساده و بدون لچک و ترنج است در اکثر موارد، نقش داخل زمینه این فرشها دو نوع است. یکی سر و استیلیزه (بته) که گاهی به اشتباه آن را نقش کاشمر مینامند. دیگری نقش ظل السلطانی است که شامل گلدان پر از گل است و پرندگانی کوچک اطراف آن پرواز میکنند.
در حالی که در کشورهایی مثل آمریکا لو کیشن فیلمهای آلفرد هیچکاک به عنوان یک تور گردشگری مطرح است و پر بازدید. به نظر میرسد در کنار فرش دستباف قم هنوز خیلی دیگر از ظرفیتهای گردشگری و پراهمیت برای توریستهای قم شناسناسایی و معرفی نشده است.
#فرش_دستباف_قم
https://t.me/mirase_karime
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0