🔺آخرین وضعیت قلعه گبری ساسانی در جمکران

🔸در میان روستای جمکران قلعه‌ای متعلق به دوره ساسانی وجود دارد که تا دوران متاخر اسلامی هم کارکرد داشته و به قلعه”گبری”شهره است اما محلی‌ها آن را قلعه”گِلی”گویند. 🔸 روزگاری قم به‌دلیل داشتن قلعه‌ها و حصارها به «چهل حصار» معروف بود. 🔸هر چند دیوارهای این قلعه ثبت ملی تقریبا سالم هستند اما داخل آن چیزی […]

🔸در میان روستای جمکران قلعه‌ای متعلق به دوره ساسانی وجود دارد که تا دوران متاخر اسلامی هم کارکرد داشته و به قلعه”گبری”شهره است اما محلی‌ها آن را قلعه”گِلی”گویند.
🔸 روزگاری قم به‌دلیل داشتن قلعه‌ها و حصارها به «چهل حصار» معروف بود.
🔸هر چند دیوارهای این قلعه ثبت ملی تقریبا سالم هستند اما داخل آن چیزی وجود ندارد و به زمین بازی کودکان و آشغال‌دانی محل و حفاری‌های غیر مجاز تبدیل شده است.
🔸سال ۹۱ مسوولان میراث فرهنگی استان قم اعلام کردند که پاک‌سازی فضا از زباله‌ها، مسطح کردن کف قلعه با شن و ماسه، استحکام‌بخشی دیوارها و تقویت پایه‌های فرسوده‌ را انجام داده‌اند و چون در کف قلعه چیزی نیست نیازی هم به کاوش باستان‌شناسی نیست و قرار است با کمک شهرداری این قلعه به پارک تبدیل شود.
‼️اما تصاویر دریافتی میراث‌باشی در سال ۹۹ نشان از آن دارد که وضعیت قلعه همچنان اسفناک است و از لوله فاضلاب تا باز کردن پنجره خانه به سمت آن با تخریب آثار و زباله‌دانی کردن آن و حفاری‌های غیر مجاز همچنان ادامه دارد.
#قلعه_گبری
#میراث_فرهنگی_قم
#جمکران

 

قدم نخست برای هر اثر ثبت شده، به‌خصوص آثاری که مالک خصوصی ندارند، هم‌چون اثر بالا، در صورت لزوم ترمیم و تعمیر آن است.
هر اثر ثبت شده دارای حریم است. حال آن که منازل مسکونی پیرامون قلعه بدون رعایت حریم، چسبیده به این قلعه باستانی‌اند و حتی درون آن پنجره دارند.
قاعدتا گام بعد آزادسازی حریم قلعه باید باشد. از سوی دیگر استفاده از قلعه به عنوان پارکینگ در صورت صحت خبر، بر خلاف شان اثر باستانی است. گام پایانی آماده‌سازی مطابق اصول برای بازدید گردشگران و علاقه‌مندان است.
باید دید چه مقدار از این کارها انجام شده یا این‌که قلعه به حال خود رها شده است؟

🔹 سیدمحسن محسنی