هیچ محصول کشاورزی در قم مزیت تولید ندارد

مدیرعامل آب منطقه‌ای قم: هیچ محصول کشاورزی در قم مزیت تولید ندارد قم – مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قم گفت: اشتغال در بخش کشاورزی استان کمتر از ۵ درصد است و هیچ محصول کشاورزی در این استان مزیت تولید ندارد. به گزارش خبرنگار مهر، احمد حاجی حسینی مسگر شامگاه سه شنبه در نشست بنیاد قم […]

مدیرعامل آب منطقه‌ای قم:
هیچ محصول کشاورزی در قم مزیت تولید ندارد

قم – مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قم گفت: اشتغال در بخش کشاورزی استان کمتر از ۵ درصد است و هیچ محصول کشاورزی در این استان مزیت تولید ندارد.
به گزارش خبرنگار مهر، احمد حاجی حسینی مسگر شامگاه سه شنبه در نشست بنیاد قم پژوهی با موضوع «بحران‌های دشت مسیله قم» با اشاره به اینکه در مسائل آب و محیط زیست همیشه بحث احیا مطرح است، اظهار کرد: امروز محیط زیست و منابع آبی در حال مرگ است و برنامه هایی با عنوان احیای منابع آب تدوین شده است.
مدیرعامل آب منطقه ای استان قم افزود: امروز برای موضوعات آب و محیط زیست راهکار در قالب دشت و استان داده نمی شود. این مسائل فرامنطقه ای شده است و باید آن را از سایر استان ها کنترل کرد.
وی با اشاره به اینکه ۷ سال پیش تلاش هایی برای مقابله با ریزگرد انجام گرفت، ابراز کرد: بر اساس مطالعات، به این نتیجه رسیدیم که اگر می خواهیم امروز در بحث مقابله کار کنیم باید در استان هایی مانند اصفهان و سیستان و بلوچستان تمرکز کنیم.
حاجی حسینی با اشاره به اینکه باید آسیب شناسی کنیم که چرا به این وضع دچار شده ایم، تصریح کرد: منابع و مصارف ما با هم تعادل ندارند و طرح احیا و تعادل بخشی با هدف ایجاد تعادل بین منابع و مصارف انجام می شود.
مدیرعامل آب منطقه ای استان قم تاکید کرد: در سال ۹۰ با صرف هزینه بسیار زیاد برای تامین آب شرب شهر، طرح انتقال آب را به صورت موقت به بهره برداری رساندیم که این کار با شرایط بسیار سختی انجام شد و حتی یک روز هم قطعی آب نداشتیم، اگرچه کیفیت آب تحت تاثیر قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه از سال ۹۰ تا به امروز بیش از ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب در استان قم توزیع شده است، تصریح کرد: قم جزو تنها کلان شهرهایی بوده که در تامین آب هیچ مشکلی نداشته ایم.
حاجی حسینی با اشاره به اینکه تغییری که در میزان بارش ها و الگوی بارش به وجود آمده است در این خشکی ها اثرگذار بوده است، افزود: در فصل بهار بارش برف انجام می شود که امکان ذخیره آن به وجود نیامده است. الگوی بارش تغییر کرده است که این ناشی از تغییرات اقلیمی جهانی است.
بحران در منابع آبی
مدیرعامل آب منطقه ای استان قم با اشاره به اهمیت اصلاح الگوی مصرف، گفت: امروز سرانه مصرف آب در استان قم ۲۵۰ لیتر در روز است، این در حالی است که در استاندارد جهانی ۱۵۰ لیتر است.
وی افزود: ۹۲ درصد منابع آب زیرزمینی و ۸۳ درصد کل منابع آب استان در بخش کشاورزی صرف می شود اما اشتغال کشاورزی کمتر از ۵ درصد است.
حاجی حسینی با اشاره به اینکه در بحث آب و کشاورزی موضوعی به نام آب مجازی مطرح است، افزود: استان قم در هیچ محصول کشاورزی مزیت تولید ندارد.
مدیرعامل آب منطقه ای استان قم ابراز کرد: در سال ۱۳۴۰ سرانه آب تجدیدشونده ۵ هزار متر مکعب بوده است. این سرانه اگر به زیر ۱۷۰۰ متر مکعب کاهش پیدا کند بحران است که امروز این سرانه در استان قم زیر ۶۰۰ متر مکعب است.
وی با بیان اینکه ۱۲۰۰ میلیون متر مکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی صورت گرفته است، افزود: نصب کنتورهای هوشمند بر چاه ها یکی از راه های کنترل برداشت آب است که اجرایی شده است.