حضور اعضای بنیاد قم پژوهی در دفتر همشهری

پیگیری مسائل مهم استان و تلاش برای ثبت تاریخ شفاهی قم در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت. لینک مطلب: yon.ir/D4A7 👉 @hamshahrighom بازدید اعضای بنیاد قم پژوهی از روزنامه همشهری قم روزنامه همشهری قم میزبان تعدادی از اعضای شاخص بنیاد قم پژوهی بود. ۱۳۹۵/۰۵/۲۵ به گزارش همشهری، چند روز دیرتر از روز خبرنگار محملی […]

پیگیری مسائل مهم استان و تلاش برای ثبت تاریخ شفاهی قم در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت.

لینک مطلب: yon.ir/D4A7

👉 @hamshahrighom

بازدید اعضای بنیاد قم پژوهی از روزنامه همشهری قم
روزنامه همشهری قم میزبان تعدادی از اعضای شاخص بنیاد قم پژوهی بود.
۱۳۹۵/۰۵/۲۵
به گزارش همشهری، چند روز دیرتر از روز خبرنگار محملی فراهم شد تا اعضای بنیاد قم پژوهی چندی بعد از این مناسبت به دفتر روزنامه همشهری قم بیایند و از دغدغه‌های خود برای احیای میراث و هویت قم بگویند.
«هادی ربانی» دبیر هیأت مدیره بنیاد قم پژوهی، استاد «ابوالحسن گرامی» از تاریخ پژوهان برجسته، «سید محسن محسنی» نویسنده و پژوهشگر و «سید جواد حسینی» عضو هیأت مدیره بنیاد قم پژوهی در این جلسه تعامل روزنامه همشهری و بنیاد قم پژوهی را برای پیگیری مسائل مهم استان، امیدوارکننده ارزیابی کردند.
سید محسن محسنی که تاکنون یادداشت‌های وی در صفحه سراسری و استانی روزنامه همشهری منتشر شده، با تمجید از نوع نگاه این رسانه به مسائل مهم استان اظهار کرد: هر وقت روزنامه همشهری قم را مطالعه می‌کنم، بازنده نیستم.
وی با بیان این‌که شهر قم به شدت از چند سو آسیب دیده است، مدیران غیربومی را عامل چند پاره شدن این شهر دانست و افزود: بافت‌های تاریخی شهر قم سابقه هزار ساله دارد اما اقلیم قم طاقت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت را ندارد. اگر قم طاقت این تعداد جمعیت را داشت، لازم نبود آب شرب مورد نیاز این شهر را از صدها کیلومتر بالادست قم به این شهر انتقال دهند. این قم پژوه، محیط زیست قم را آسیب پذیر دانست و افزود: اگر برای مهار آلاینده‌های زیست محیطی در قم چاره اندیشی نشود، چه بسا ممکن است این شهر به یکی از شهرهای آلوده دنیا تبدیل شود.
محسنی جولان کوره‌های ذوب سرب، افزایش آلاینده‌های ناشی از گرد و غبار تا ۴۰ برابر حد مجاز و فعالیت صنایع آلاینده را از چالش‌های زیست محیطی قم بیان کرد و گفت: بسیاری از بیماری‌های ناشناخته ناشی از همین چالش‌ها است. بنابراین وقتی رسانه در انعکاس این معضلات تاثیرگذار باشد، هزینه آسیب‌ها و بیماری‌ها کاهش می‌یابد.
به گفته این نویسنده، بسیاری از مردم قم نمی‌دانند که از کجا آسیب می‌بینند، بنابراین آگاهی‌بخشی به مردم از ماموریت‌های مهم رسانه است.
وی افزود: متاسفانه بسیاری از مسئولان استانی و کشوری باور نمی‌کردند که پدیده گرد و غبار در قم بیشتر منشا داخلی دارد. ولی روزنامه همشهری برای اولین بار با انتشار مطالبی ثابت کرد که این پدیده منشا داخلی دارد و این می‌تواند افتخاری برای این روزنامه باشد که در آگاهی رسانی و مطالبه گری پیشقدم شده است.

ابهت از بین رفته دشت مسیله
سخن از گذشته درخشان دشت مسیله شد و استاد گرامی به بازگویی خاطراتی از کشت و دپوی گندم این دشت در قم پرداخت و گفت: یادم هست در کوچه آقاسید اسماعیل بار گندم شتران را در بارخون خالی می‌کردند. نانواها همان جا گندم را می‌خریدند و به آرد تبدیل می‌کردند.
وی با بیان این‌که کیفیت گندم دشت مسیله بسیار خوب بود، اظهار کرد: گندم دشت مسیله تا حدود سال ۱۳۳۴ فراوان بود و به قم منتقل می‌شد اما بعد از آن مقدارش کم شد. دشت مسیله قم که از آن به عنوان انبار غله ایران و محل چرای اسبان دولتی یاد می‌شود ، به جایی رسیده که اکنون به عنوان بزرگ‌ترین کانون پیدایش گرد و غبار مطرح است.
خاطرات شیرین و معنادار استاد گرامی ادامه داشت که هادی ربانی دبیر بنیاد قم پژوهی بر لزوم ثبت و ضبط تاریخ شفاهی قم تأکید کرد. این دغدغه دبیر بنیاد قم پژوهی مورد تأکید بقیه اعضای این بنیاد و فعالان روزنامه همشهری قم قرار گرفت و قرار شد تعامل سازنده‌تری میان بنیاد قم پژوهی و روزنامه همشهری برای معرفی بیشتر این رسانه و پیگیری مسائل مهم استان برقرار شود.