عرضه سوهان قم در بسته‌بندی چینی/ صف آلمانی‌ها برای خرید سوهان

در جلسه بنیاد قم‌پژوهی مطرح شد؛ عرضه سوهان قم در بسته‌بندی چینی/ صف آلمانی‌ها برای خرید سوهان قم – عرضه سوهان قم در بسته‌بندی‌های چینی و ترکیه‌ای و ضعف صنعت بسته‌بندی در قم موضوعی بود که در جلسه این هفته بنیاد قم پژوهی مورد توجه قرار گرفت. به گزارش خبرنگار مهر، سال ۱۲۸۵ هجری وقتی […]

در جلسه بنیاد قم‌پژوهی مطرح شد؛
عرضه سوهان قم در بسته‌بندی چینی/ صف آلمانی‌ها برای خرید سوهان

قم – عرضه سوهان قم در بسته‌بندی‌های چینی و ترکیه‌ای و ضعف صنعت بسته‌بندی در قم موضوعی بود که در جلسه این هفته بنیاد قم پژوهی مورد توجه قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار مهر، سال ۱۲۸۵ هجری وقتی قرار بود صحن عتیق حرم مطهر حضرت معصومه(س) افتتاح شود، بزرگ خاندان قاجار از قم به تهران رفت و تحفه‌ای برای پادشاه وقت برد. آن تحفه که آن روز در دکان‌های اطراف می‌شد سراغش را گرفت، حلوایی شیرین و مقوی بود که مورد پسند پادشاه قاجار قرار گرفت و پس از آن کارگاه‌هایی مستقل برای این حلوا که بعدها به شیرینی سفتی تبدیل شد، راه‌اندازی کردند.
این‌ها بخشی از شرحی است که درباره پیشینه سوهان قم در جلسه بنیاد قم پژوهی با حضور رئیس و نائب رئیس اتحادیه سوهان قم مطرح شد.
امیر پوریزدی، رئیس اتحادیه سوهان قم در این جلسه که شامگاه سه‌شنبه در بنیاد قم پژوهی برگزار شد، با اشاره به اینکه قدمت سوهان در اسناد تاریخی به یک قرن گذشته و زمان افتتاح صحن عتیق باز می‌گردد گفت: شاهد تاریخی نداریم که سوهان در گذشته دورتر نیز در قم طبخ می‌شده است.
وی با اشاره به اینکه تاریخ شناسان رد پای سوهان قم را در هند و پاکستان دیرین ابراز داشت: گفته می‌شود ایرانی‌ها این شیرینی را از این افراد آموخته‌اند.
رئیس اتحادیه سوهان قم افزود: در گذاشته سوهان قم جایگاهی بسیار بهتر از امروز داشت و اکثر زائران در بازگشت از شهر قم این کالا را خرید می‌کردند اما در سال‌های گذشته به این صنعت توجه کافی نشده است.
ادامه در
http://www.mehrnews.com/news/3781184

خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency (http://www.mehrnews.com/news/3781184/)
عرضه سوهان قم در بسته‌بندی چینی/ صف آلمانی‌ها برای خرید سوهان
قم – عرضه سوهان قم در بسته‌بندی‌های چینی و ترکیه‌ای و ضعف صنعت بسته‌بندی در قم موضوعی بود که در جلسه این

 

بی‌توجهی به مواریث فرهنگی و ظرفیت‌های اقتصادی
سید محسن محسنی، یکی از قم‌پژوهان هم در این جلسه ضمن گلایه از کم توجهی به میراث‌ها و نشانه‌های شهر قم ابراز داشت: سوهان از زمان قاجار سوغات استان قم است و باید دید چه علت روانشناسانه، جامعه شناسانه و اقتصادی و… وجود دارد که هنوز این سوغات ثبت نشده است.
وی افزود: آنقدر بی‌همت هستیم که نتوانسته‌ایم سوهان را به عنوان یک شیرینی مقوی و خوشمزه در کشورهای منطقه به مردم معرفی کرده و اقتصاد استان را از این طریق بهبود ببخشیم.
وی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه سوهان خواست بر روی اسناد قدیمی تولید و توزیع سوهان در قم کار کنند و با گردآوری این اسناد، کاری ماندگار برای آیندگان انجام دهند.

موزه سوهان راه اندازی می شود
رییس اتحادیه سوهانی و حلوایی استان قم با بیان اینکه در استان قم بیش از ۸۰۰ واحد تولید سوهان وجود دارد و بیش از ۴ هزار نفر در این واحدها مشغول به کار هستند، اظهار داشت: این صنعت اصیل و درآمدزا می تواند به عنوان یک تولید بومی مورد توجه جدی قرار گرفته و جایگزین بسیاری از صنایع آلاینده شود.
رییس اتحادیه سوهانی و حلوایی استان قم از راه اندازی موزه سوهان و نامگذاری یکی از میادین شهر قم با عنوان سوهان خبر داد.
به گزارش ایرنا، امیر پوریزدی سه شنبه شب در جلسه بنیاد قم پژوهی در مجتمع آموزشی طلوع مهر قم افزود: سوهان بیش از ۱۰۰ سال قدمت داشته و یکی از اصیل ترین شیرینی های کشور است که به عنوان نماد استان قم و نخستین سوغات زائران شناخته می شود و ما به دنبال جهانی کردن این برند هستیم.
ادامه در
http://www.irna.ir/qom/fa/News/82246821/

www.irna.ir (http://www.irna.ir/qom/fa/News/82246821/)
ایرنا – موزه سوهان راه اندازی می شود / نامگذاری یکی از میادین شهر قم به نام سوهان
قم ـ ایرنا ـ رییس اتحادیه سوهانی و حلوایی استان قم از راه اندازی موزه سوهان و نامگذاری یکی از میادین شهر قم با عنوان سوهان خبر داد.