گزارش جلسه ۵۰۳ بنیاد قم‌پژوهی با موضوع “طراحی و نقاشی فرش قم؛ ازگذشته تا امروز” با حضور استاد علی‌اصغر خوش‌گفتار مقدم رئیس انجمن طراحان و نقاشان فرش استان قم

جلسه در تاریخ یکم اسفند ۱۴۰۲ به میزبانی بنیاد قم‌پژوهی در سالن اجتماعات دانشگاه طلوع مهر با حضور اساتید دانشگاه، دانشجویان و جمعی از طراحان و نقاشان فرش و علاقه‌مندان به هنر فرش برگزار گردید. خوشگفتار ابتدا در خصوص فرش ایران که نماد فرهنگ، تمدن و هنر ایران‌ زمین و مردمان صانع و هنردوست آن […]

جلسه در تاریخ یکم اسفند ۱۴۰۲ به میزبانی بنیاد قم‌پژوهی در سالن اجتماعات دانشگاه طلوع مهر با حضور اساتید دانشگاه، دانشجویان و جمعی از طراحان و نقاشان فرش و علاقه‌مندان به هنر فرش برگزار گردید.
خوشگفتار ابتدا در خصوص فرش ایران که نماد فرهنگ، تمدن و هنر ایران‌ زمین و مردمان صانع و هنردوست آن است توضیحاتی ارائه کردند و بیان داشتند فرش ایران در واقع پرچم دوم و میراث‌دار نیاکان ایرانیان است و همه باید در حفظ و صیانت از آن کوشا باشند و فرش قم سیر تکاملی فرش ایران را در عصر حاضر طی نموده و دارای خصیصه‌های منحصربه‌فرد از نظر طرح، رنگ، سبک بافت، نوع گره و رج شمار و…هست و طراحی و نقاشی در واقع پایه و بنیان این فرش به شمار می‌رود که با سیر تکاملی خود همواره چشم بینندگان خود را خیره کرده است.
طراحی و نقاشی فرش در قم ابتدا به‌ صورت کپی‌برداری با تقلید و روکشی از طرح‌های شهرهای کاشان و اراک که در آن زمان از قطب‌های فرش‌بافی ایران به شمار می‌رفته توسط استادانی که از همان مناطق در شهر قم به صورت مهاجر حضور داشتند که از آن جمله می‌توان به استاد عشقی، میرزاعلی محمد، ابراهیم حمصی، آقا شجاع، فروغی و اسماعیل‌خان معززی نام برد برای تجار و تولیدکنندگان به‌ صورت سنتی و دستی گرده‌برداری و عملیات رنگ و نقطه انجام می‌شد و در مدت کوتاهی با تغییرات سلیقه مصرف‌کنندگان و مخاطبان از نظر طرح، رنگ و اندازه فرش‌ها با اصلاح و آرایش طرح‌های آن مناطق درصدد تغییراتی در طرح‌ها و نقشه‌ها برآمدند. با ورود طرح‌هایی از شهرهای اصفهان، تبریز، کرمان، مشهد و سایر مناطق به فرش قم طراحی و نقاشی در قم شمایل دیگری به خود گرفت و با تلفیق وترکیب سبک‌های گوناگون، مکتب و سبک قم شکل گرفت و هر طرح اگرچه سبک منطقه خاصی از فرش بافی ایران است اما با تاثیرپذیری ازطراحان و نقاشان قمی با اولین نگاه توسط خبرگان این پدیده از سایر فرش‌ها مناطق دیگر قابل‌ تشخیص و تمایز است و فرش قم با تأثیرگذاری و نوآوری در مکتب، طرحی جدید و بدیع به وجود آورده است. رفته‌رفته طراحان و نقاشان فرش با توجه به بازار کار از سایر مناطق ایران به شهر قم مهاجرت نموده به کار طراحی و نقاشی طبق ذائقه مشتریان پرداختند.
در ادامه جلسه در مورد شکل‌گیری و شرح وظایف انجمن طراحان و نقاشان فرش استان و نحوه تعامل و عضویت در آن توضیحاتی داده شد. همچنین در خصوص ورود سبک‌های نوین و مدرن و طرح‌های دیجیتال و کامپیوتری به فرش قم توضیحاتی داده شد و فرصت‌ها و تهدیدات احتمالی در خصوص اصالت طراحی و نقاشی فرش آسیب‌شناسی شد و حاضران با طرح سؤالات خود در مباحث مشارکت کردند.