💢 نامه حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی به محمدباقر متولی باشی به هنگام بیماری در تهران (۱۳۱۷ش)

پی‌نوشت: محمدباقر حسینی متولی‌باشی و فرزندانش حسین مشهور به سالار التولیه و ابوالفضل مشهور به مصباح التولیه سال‌های سال گرفتار بیماری اعصاب، چاقی و درد پا بودند؛ به طوری که او از سال ۱۳۱۰ تا سال ۱۳۱۹ خانه نشین شده بود. به نظر می‌رسد ازدواج خاندانی به مدت چهار صد سال یکی از عوامل بروز […]

پی‌نوشت:
محمدباقر حسینی متولی‌باشی و فرزندانش حسین مشهور به سالار التولیه و ابوالفضل مشهور به مصباح التولیه سال‌های سال گرفتار بیماری اعصاب، چاقی و درد پا بودند؛ به طوری که او از سال ۱۳۱۰ تا سال ۱۳۱۹ خانه نشین شده بود.
به نظر می‌رسد ازدواج خاندانی به مدت چهار صد سال یکی از عوامل بروز این گونه بیماری‌ها در این خاندان بود؛ چنان‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد او با همسرش سکینه خانم مشهور به حاجیه خانم دختر سیدمحمد ناظم التولیه پسر سیدحسین متولی‌باشی عموزاده بودند، یا این‌که همسر علی‌اصغر خان دربانی نماینده قم در مجلس شورای ملی خواهر متولی‌باشی بود.
از همه مهم‌تر آن‌که به دلیل حاکمیت این ایده در این خاندان، ابوالفضل تولیت به امید فرزندآوری دو بار با دو خواهر (فاطمه و بتول خانم دختران ابوالحسن ناصرالتولیه یا میرزایی) که به لحاظ نسبی دختر عمو و دختر خاله بودند ازدواج کرد.
شایان ذکر است همسر سوم ابوالفضل تولیت طاهره خانم متولد ۱۳۲۰ ش‌ از خاندان فرخ خان غفاری کاشانی بود.

بنمایه: مرکز اسناد آستان مقدس فاطمی
دکتر احمد جمراسی
۱۴۰۲/۱۲/۱۵