نگین شهر قم خیابانی به نام آذر قم

✍️ ابوالفضل شعبانی‌فرد (میرزا) قم یکی از شهرهای مهم کشور ایران است. مسیر شهرهای زیادی از قم می‌گذرد. به عبارتی قم یکی از چهار راه‌های مواصلاتی مهم کشور است. اهمیت خیابان آذر این شهر به مهمی نقش خود این شهر در کشور است. اگر شما در این خیابان زندگی کنید از بدو تولد تا فوت […]

✍️ ابوالفضل شعبانی‌فرد (میرزا)

قم یکی از شهرهای مهم کشور ایران است. مسیر شهرهای زیادی از قم می‌گذرد. به عبارتی قم یکی از چهار راه‌های مواصلاتی مهم کشور است. اهمیت خیابان آذر این شهر به مهمی نقش خود این شهر در کشور است.
اگر شما در این خیابان زندگی کنید از بدو تولد تا فوت تمام نیازهای زندگی را می‌توانید در همین خیابان تهیه کنید و اصلا نیاز به سفرهای شهری به دیگر خیابان‌ها نیست.
شما هنگام تولد جایی را بهتر از زایشگاه ایزدی می‌شناسید و بعد از تولد مرکز شیر و خورشید سابق نزدیک‌ترین مکان برای مراحله واکسیناسیون و تست‌های سلامت است. حال سن شما می‌رسد به پنج سال. در هر چند کوچه این خیابان یک مهد و پیش دبستانی به چشم می‌خورد. در این خیابان مدارس زیادی در پایه‌های مختلف تحصیلی وجود دارد. کم‌ترین فاصله را هم تا دانشگاه آزاد دارید. اصلا واحد سما این دانشگاه در میدان پلیس سابق است.
از مدارس و دانشگاه که گفتم. جا دارد بگویم اگر کسی دوست داشت به حوزه هم برود خیلی نیاز نیست سختی بکشد. مدرسه علمیه رضوی و نجفی گزینه‌های خوبی است.
یکی از نیازهای مبرم هر شهر، یگان‌های امنینی برای حفظ امنیت شهر است. این خیابان بهره‌مند از پایگاه‌ها و حوز‌های مقاومت بسیج است که الحق فعال هستند و کم‌ترین فاصله تا کلانتری ۲۵ را این خیابان دارد.
بیماری و تصادف کم و بیش گریبان خانواده‌ها را می‌گیرد. وجود بیمارستان نیکویی و چندین درمانگاه مجهز مسئله درمان ساکنان این خیابان را حل کرده است. ضمن این‌که در کم‌ترین زمان شما به دو بیمارستان کامکار و گلپایگانی دسترسی دارید. اکثر قمی‌ها یک موتور را در خانه دارند. جالب است ساکنان این خیابان نه تنها از فروشگاه های انواع موتور سیکلت و تعمیرگاه‌های آن بی‌نیازند بلکه این خیابان از چندین بنگاه ماشین و بهترین تعمیرگاه‌های خودرو برخوردار است.
برای صحبانه غذایی بهتر از کله و پاچه و جگر می‌شناسید. جا‌به‌جای این خیابان کله‌پزی و جگرگی است. البته بگذریم که اکنون به برکت اقتصاددان‌های قهار کشور تماما پشه می‌پرانند. اصلا کسی جرات نزدیک شدن به این دکان‌ها را ندارد.
اگر پولی در جیب داشتید و هوس غذای بیرون کردید، که اکنون رویایی بیش نیست، هیچ وقت لنگ ناهار و شام در این خیابان نخواهید شد؛ چرا که کم رستوران و غذاپزی خوب در این خیابان نیست. از آنجا که معمولا ما قمی‌ها عصرانه می‌خوریم چند تا آب سیرابی خوب نیاز شما را تامین می‌کند و کنار غذاپزی‌های سنتی انواع فست فوتی شما را بی‌نیاز از سفر به خیابان‌های دیگر برای تهیه فست فوت و ساندویچ می‌کند.
این خیابان بهترین مسیر و کوتاه‌ترین مسیر برای رفتن به حرمین شریفین است: یکی مزار منور حضرت معصومه و دیگری مسجد صاحب الزمان یا همان جمکران. بگذریم که چندین بقعه متبرکه مثل چهل اختران، سید سربخش، شاه حمزه و … در این خیابان است.
اگر روزی توریست به این شهر بیاید مگر می‌شود از پامنار، آب‌انبارهای قدیمی این خیابان و به‌خصوص مسجد جامع و راسته میدان کهنه بازدید نکند.
انواع فروشگاه‌های لباس و کیف و کفش، فرش فروشی، لوازم یدکی، مصالح‌فروشی داروخانه، بنگاه‌های املاک، ظروف اجاره، قصابی و نانوایی و باشگاه‌های ورزشی و پارک‌های مجهز، از دیگر امتیازات این خیابان است. کوچه به کوچه این خیابان هم که مسجد است و مهم‌ترین هیت عزاداری قم یعنی چهل اختران هم در این خیابان است.
دلم نمیاد اما باید بگم اگر بعد از صد و بیست سال اهالی این خیابان قصد سفر به دیار باقی را کردند قبرستان چهل اختران، سید سربخش و شاه حمزه آنها را در محل سکونت خود با روی باز اگر هزینه‌های سنگین اوقاف بگذارد می‌پذیرد.!
از نظر گستردگی زبان و لهجه و ملیت هم که اظهر من الشمس است. کم نیستند مردمی از کشورهای افغانستان، پاکستان، هند، عراق و … که در صلح و صفا در کنار ایرانیان در این خیابان زندگی می‌کنند. در این خیابان مردمانی از سایر کشور به لهجه‌های چون: آذری، کردی، شیرازی و … هم زندگی می‌کنند که رابطه بسیار حسنه‌ای با قمی‌ها دارند.
این خیابان خودش هم آیت‌الله و مرجع تقلید داشته هم مهندس و پزشک و سردار و شاعر و مداح و استاد دانشگاه، که امروز خیلی از اهالی این خیابان در لباس‌های مختلف در حال خدمت به کشور هستند که نامشان بر همه کس روشن است.
برای سفر به شهرهای اطراف قم مثل کاشان، تهران، اراک، ساوه و … شما با یکی دو دقیقه رانندگی به‌راحتی می‌توانید از قم خارج بشوید. بگذریم از این‌که از قدیم هم دروازه کاشان و دروازه ری در دل این خیابان راه‌های خروجی شهر بوده است.
خلاصه فکر نکنم شما چیزی به ذهنتان برسد که در این خیابان نباشد. اگر رسید به من هم اطلاع دهید سر پامنار از هر کی سراغ من را بگیرید یک راست میاردتان در خونه بابا.